FAQ

Wat is ICANN - Internet Corporation of Assigned Names and Numbers?

Deze non-profit organisatie is de internationale autoriteit op het gebied van domeinnaambeheer.
Meer info op www.icann.org.

Waarom de nieuwe extensies .vlaanderen en .brussels?

DNS Belgium gelooft sterk dat deze nieuwe extensies bijdragen tot het realiseren van onze missie, namelijk de aanwezigheid van bedrijven en particulieren online vergroten om zo ook de online markt te stimuleren.

Vlaanderen wil particulieren en bedrijven toelaten zich online te associëren met zijn waarden en de link te leggen met de lokale markt qua afzet, productie of herkomst. Het wil van Vlaanderen nationaal en internationaal een sterk merk te maken.

De Brusselse overheid wil vooral het internationaal karakter van Brussel onderlijnen op online vlak en bijgevolg door de nieuwe extensie meer toerisme, sportevenementen, zakelijke evenementen, culturele happenings en festiviteiten in Brussel aantrekken.

Wat is DNS?

DNS staat voor Domain Name System (DNS). Het is het hele systeem dat domeinnamen vertaalt in IP-adressen. Wanneer bijmijthuis.be wordt ingetypt, maakt uw computer een verbinding met een DNS-server. Daarin staat, voor elke domeinnaam, het IP-adres dat eraan gekoppeld is. De computer zal met deze informatie verbinding maken met dat IP-adres. 

Wat doet DNS Belgium?

DNS Belgium is een vereniging zonder winstoogmerk, die sinds 1999 de registratie van alle .be-domeinnamen beheert. Volgens het vakjargon zijn we een ccTLD-operator of ook wel registry, omdat we het register van alle .be-domeinnamen bijhouden. 
 
Vergelijk ons met een telefooncentrale van het Belgische internet. We zorgen ervoor dat wie .be intikt in zijn browser, wordt doorgeschakeld naar de juiste server. Een hele klus, want er zijn honderdduizenden domeinnamen, die miljoenen keren per dag worden opgevraagd. 
 
In België kon sinds 11 december 2000 eenieder een .be-domeinnaam registreren. Na deze vrijgave steeg het aantal .be-domeinnamen dan ook van 40.000 eind 2000 naar meer dan 800.000 in 2008. 

Waar kan ik een domeinnaam vastleggen?

Enkel registrars kunnen domeinnamen vastleggen. Ze moeten hiervoor een contract afsluiten met DNS Belgium. Het aanvragen van een domeinnaam doe je bij een registrar naar keuze. 
Net zoals de meeste beheerders van een domein, maakt ook DNS Belgium gebruik van het 'registry-registrar-model'. Dit wil zeggen dat de beheerder (DNS Belgium) aan bedrijven ('registrars) toestaat wijzigingen in het register aan te brengen. DNS Belgium 'verkoopt' dus zelf geen domeinnamen, ze beheert het register ervan. 
 
Een registrar kan nieuwe domeinnamen aanmaken, de contactgegevens van de domeinnaamhouder up-to-date houden en de nameservers van de domeinnamen bepalen. Dit heeft als voordeel dat domeinnaamhouders (en dat zijn er duizenden) voor vragen terecht kunnen bij hun registrar. Zo worden ze sneller geholpen. 

Wat is een subdomeinnaam?

Een subdomeinnaam is een naam die onder je domeinnaam hangt. Bijvoorbeeld ‘hobby.bijmijthuis.be’. Het domein is hier bijmijthuis.be en het subdomein is ‘hobby’. In theorie kan je oneindig veel subdomeinen aanmaken.

Extensies en levels

Een domeinnaam kan in verschillende niveaus worden opgesplitst. Zo bestaat er 'top level', 'second level', 'third level', etc. De verschillende niveaus worden aangegeven door een punt in de domeinnaam, en het level is te achterhalen door de verschillende delen van het domein van rechts naar links te lezen.
In het voorbeeld hobby.bijmijthuis.be is .be het top level, bijmijthuisis het second level en hobbyhet third level.

TLD's (Top Level Domains)

Het achterste gedeelte in www.bijmijthuis.be is .be . Dit is een ccTLD, een van de twee soorten TLD's. ccTLD staat voor country code top level domain, en is de code van het land waar de website zijn basis heeft. In onze buurlanden is dit .nl voor Nederland, .fr voor Frankrijk, .de voor Duitsland en .uk of .co.uk voor Groot-Brittannie.


De lijst van TLD's wordt beheerd door Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN). De TLD's afzonderlijk worden beheerd door de TLD-operators, ook wel genoemd registries. Je kan hen vergelijken met een telefooncentrale: zij schakelen binnenkomende oproepen voor een domeinnaam door naar de juiste servers. DNS Belgium is de registry voor .be-domeinnamen.

Welke tarieven hanteert DNS Belgium voor haar registrars?

Dit zijn de tarieven die DNS Belgium aan haar registrars aanrekent voor de verschillende transacties omtrent .be-domeinnamen:

  • € 4,00 excl. BTW voor :
    • de registratie van een nieuwe domeinnaam
    • de jaarlijkse hernieuwing van het gebruiksrecht van een domeinnaam
    • de transfer van een domeinnaam naar de betreffende registrar
    • de overdracht van een domeinnaam naar een andere houder
  • Het updaten van de contactgegevens verbonden aan een domeinnaam is kosteloos.
  • Een 'monitored update' is kosteloos.
  • De reactivatie van een domeinnaam in quarantaine kost de registrar € 10,00 excl. BTW.
  • De transfer van een domeinnaam in quarantaine kost de registrar € 40,00 excl. BTW.
  • De activatie van de Domain Guard dienst bedraagt € 80,00 excl. BTW per jaar. In deze vergoeding zijn 4 tijdelijke deactivaties van Domain Guard per jaar  inbegrepen.

 

Dit zijn de tarieven die DNS Belgium aan haar registrars aanrekent voor de verschillende transacties omtrent .brussels- en .vlaanderen-domeinnamen:

  • € 20,00 excl. BTW voor :
    • de registratie van een nieuwe domeinnaam
    • de jaarlijkse hernieuwing van het gebruiksrecht van een domeinnaam
    • de transfer van een domeinnaam naar de betreffende registrar
  • Het updaten van de contactgegevens verbonden aan een domeinnaam is kosteloos.
  • Het updaten van de houder van een domeinnaam door de eigen registrar is kosteloos. 
  • De restore van een domeinnaam in redemption kost de registrar € 40,00 excl. BTW.

Is mijn naam nog beschikbaar ?

Via onze homepagina kan je te weten komen of de naam die je wenst te registreren nog vrij is.

Hoe verkrijg ik een internetaansluiting ?

Je kan een internetverbinding bekomen via een zogenoemde ISP (Internet Service Provider). Afhankelijk van het feit of je een vast IP-adres wenst (gewoonlijk voor het gebruik van gehuurde lijnen e.d.), moet je via een lokale Internet Registry (LIR) passeren (de meeste ISP's zullen dit voor jou regelen).

Waarom rekent mijn registrar/ISP meer aan dan DNS Belgium?

DNS Belgium legt geen vaste prijs op. De registrar is vrij zijn eigen prijsstrategie te bepalen in functie van zijn kosten en de geleverde diensten. DNS Belgium heeft een volledig geautomatiseerd registratiesysteem dat door de registrar gebruikt wordt voor de registratie van uw domeinnaam. Op die manier kunnen wij de prijs van een domeinnaam zeer laag houden. De registrar moet echter een aantal handelingen uitvoeren en zal in vele gevallen ook een aantal gegevens verifiëren. Dit vereist resources zodat de bijhorende kostenstructuur kan leiden tot een veelvoud van de prijs die aan DNS Belgium betaald wordt. We zijn er echter van overtuigd dat het aantal registrars en de onderlinge concurrentie garant staan voor een eerlijke marktprijs voor een domeinnaam.


Tot slot willen we er ook op wijzen dat in vele gevallen een domeinnaam slechts een onderdeel is van een totaalpakket waarin webspace, e-mailadressen en andere diensten kunnen opgenomen zijn. In dergelijk geval is elke vergelijking met de prijs van DNS Belgium onrealistisch.

Kan ik mijn (gratis) website aansluiten ?

Bijvoorbeeld: http://members.freeprovider.com/~myname.html aan www.bijmijthuis.be ? Wij registreren alleen domeinnamen, d.w.z. dat wij bijmijthuis.be verbinden met de nameservers van je provider. Alle andere diensten (zoals www, ftp, mail, enz.) worden door uw provider verzorgd. Het is deze nameserverprovider die de verbinding met uw (gratis) website tot stand kan brengen. Hoewel dit technisch mogelijk is, moeten beide providers akkoord gaan met deze operatie. Indien een van de twee weigert, is het onmogelijk. Neem contact op met uw provider(s) voor meer details.

Kan ik een lijst bekomen van alle domeinnamen ?

Neen, dit is strijdig met de Belgische wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, en een dergelijke lijst zou kunnen misbruikt worden voor spamming. Om informatie op te zoeken kan onze whois gebruikt worden, hetzij via onze whoisserver whois.dns.be, hetzij via onze website: de checkbox in de topbanner.
Derhalve zal het veelvuldig raadplegen van onze whois-server aanzien worden als een misbruik, hetgeen kan leiden tot het tijdelijk blokkeren van je IP-adres.

Kan ik mijn eigen webserver creëren, en heb ik hiervoor een provider nodig?

Dit behoort niet tot onze bevoegdheden, wij brengen alleen de verbindingen met nameservers tot stand, niet met webservers. Het enige dat wij moeten weten is op welke nameserver je domeinnaam zal aangesloten worden. Het is de taak van je registrar om deze nameservers in de aanvraagtemplates in te vullen.

Kan ik mijn domeinnaam nu registreren, en pas later de nameservers toevoegen?

Het is mogelijk om een domeinnaam te registreren zonder nameservers, maar je domeinnaam zal dan niet actief zijn.

Wat is het tarief voor een website bij DNS Belgium?

Voor een website kan je niet bij ons terecht, wel bij de providers. Wij sluiten alleen domeinnamen (domainname.be, en niet www.domainname.be) aan op de nameservers van je provider. Het is deze nameserverprovider die de verbinding met je website tot stand brengt.

Kan ik een registrar worden, en wat zijn de voorwaarden?

Indien je een firma hebt, en je bent bereid om de voorwaarden te aanvaarden, dan kan je een registrar worden. Meer informatie vind je onder "Registrar Worden"

Kan ik bij DNS Belgium een .com (of .nl,.de,.fr,.eu etc...) domeinnaam registreren?

Neen, .com-domeinen worden beheerd door Internic/ Networksolutions. Meer info vind je op hun website (www.internic.net). Je kan ook je provider contacteren. Voor domeinnamen met een andere extensie vind je bij domain name services een lijst van registries terug.

Iemand anders heeft mijn naam geregistreerd, wat kan ik doen?

Indien het gaat om de naam van je firma, of om een handelsnaam of een handelsmerk, en indien de andere firma geen wettelijke aanspraak kan maken op de naam die zij registreerde, moet je een Geschillenbeslechtingsprocedure starten. Dit is een snelle procedure.

Er verlopen gemiddeld 50 dagen tussen het indienen van de klacht en de beslissing van de bemiddelaar. Meer informatie over de ADR-procedure vind je onder Juridisch/Betwistingen.
Deze conflicten kunnen ook via gewone gerechtelijke weg beslecht worden.

In alle andere gevallen (bv. algemene namen) kan je niets doen aangezien het systeem gebaseerd is op het principe 'first come, first served. 

Wat moet er gebeuren bij een transferprocedure na een Cepina case?

DNS Belgium zal de beslissing van de derde beslisser uitvoeren 15 dagen nadat Cepina haar over deze beslissing heeft ingelicht, tenzij de domeinnaamhouder tijdens deze periode de beroepsprocedure van de geschillenregeling opstart. In dat geval zal DNS Belgium geen verdere actie ondernemen (en in afwachting de domeinnaam “on hold” laten) totdat de beroepsprocedure werd beëindigd of stopgezet.


Als er geen beroepsprocedure wordt opgestart, zal DNS Belgium de domeinnaam transfereren naar een tijdelijke account van DNS Belgium, de gegevens van de domeinnaamhouder vervangen door de gegevens van de klager en de transfercode versturen naar het e-mailadres dat de klager heeft opgegeven aan Cepina. De klager dient dan enkel deze transfercode aan zijn registrar te bezorgen om de domeinnaam te verhuizen naar de registrar in kwestie. 

Kan ik mijn domeinnaam naar een andere registrar transfereren?

Ja, dat kan. De procedure wordt hier in detail besproken.
Een transfer impliceert dat je registratieperiode opnieuw start en je registrar hiervoor de prijs van een nieuwe registratie zal moeten betalen aan DNS Belgium.

Hoe kan ik een domeinnaam overdragen/overnemen?

Dat kan via de transferprocedure. Klik hier voor de procedure om een domeinnaam over te dragen of over te nemen.

Het e-mailadres is niet correct waardoor ik geen transfercode ontvang. Wie past het aan?

Bij een fout e-mailadres contacteert de domeinnaamhouder zijn huidige registrar met de vraag het e-mailadres aan te passen. Deze is verplicht het adres te wijzigen. Ook bij een domeinnaam in quarantaine is het technisch gezien mogelijk deze wijziging door te voeren. Zie ook hier.

Wiens e-mailadres staat bij contactinformatie van een domeinnaam?

Het e-mailadres opgegeven in de contactinformatie van de domeinnaamhouder moet van de domeinnaamhouder zelf of zijn gemandateerde zijn, en niet van de registrar of de reseller tenzij de domeinnaamhouder dit uitdrukkelijk  vraagt.

Wat als de registrar weigert het e-mailadres aan te passen?

Als de registrar weigert het e-mailadres te wijzigen op vraag van de domeinnaamhouder zelf, kan je als houder een klacht (met verstuurde e-mails in bijlage) indienen bij de juridische dienst van DNS Belgium via legal@dnsbelgium.be. De juridische dienst onderzoekt de klacht en contacteert de registrar. Indien deze geen geldige argumenten heeft en weigert de update uit te voeren, doet DNS Belgium het in zijn plaats en factureert zij de gemaakte kosten aan de registrar.

Ik krijg een error bij het invoeren van de transfercode. Hoe komt dat?

Meestal gebeurt dit als je voor of na de domeinnaam ook "www." of “.be” ingeeft.

Wat gebeurt er als mijn registrar niet langer .be-registrar is ?

Als het contract tussen een registrar en DNS Belgium wordt stopgezet, zijn er 2 mogelijkheden :
  1. Er is een overnemer : Een andere registrar neemt heel de portefeuille aan domeinen over; uiteraard word je hiervan op de hoogte gebracht door de overnemer en is deze transfer naar de andere registrar gratis. Je bent natuurlijk ook vrij om een andere registrar te kiezen maar dan is de transfer betalend en wordt de vervaldag aangepast.
  2. Er is geen overnemer : DNS Belgium neemt al de domeinen van die bepaalde registrar (tijdelijk) over en brengt de domeinnaamhouders hiervan schriftelijk op de hoogte. We vragen je dan zo snel mogelijk een nieuwe registrar aan te duiden die het beheer van je domein overneemt. DNS Belgium kan namelijk niet garanderen dat de nameservers van de gestopte registrar blijven functioneren.
Wat doet die registrar ?
Neem een kijkje bij de gewone transferprocedure. Een dergelijke transfer wordt niet aangerekend aan de registrar en de domeinnaam behoudt zijn hernieuwingsdatum. Indien echter de vervaldatum van de domeinnaam voorbij is, wordt de transfer wel betalend, en zal ook de hernieuwingsdatum hieraan aangepast worden.
Indien je nog geen andere registrar aangeduid hebt op de dag dat je domeinnaam vervalt, bezorgen wij je opnieuw een brief om te melden dat je domeinnaam 'out of service' is. Twee maanden later zullen wij, indien je nog steeds geen registrar aangeduid hebt, de nameservers die aan het domein verbonden zijn, verwijderen (d.i. website en/of e-mailadressen werken niet meer). Nog eens drie maand later wordt je domeinnaam vrijgegeven, zodat iemand anders hem kan registreren.
 
Waar vind ik een andere registrar ?
Neem contact op met een van de firma's die vermeld staan in de lijst van de registrars. DNS Belgium rekent voor deze transactie aan de registrar geen kosten aan (tenzij je jaarlijks gebruiksrecht ten einde loopt en je deze wenst te verlengen).

Wat betekent het als een domeinnaam volgende status heeft: quarantine, on hold, out of service?

Uitgebreide informatie over de status waarin een domeinnaam zich bevindt, vindt u hier.

Wanneer wordt een domeinnaam in quarantaine vrijgegeven ?

Ter herinnering : een domeinnaam komt in quarantaine als de registrar een delete heeft uitgevoerd (meer informatie hierover?). Gedurende een periode van 40 dagen wordt de domeinnaam "bevroren". Dit betekent dat er geen enkele operatie op deze naam kan uitgevoerd worden. Hierop bestaan twee uitzonderingen :
  • een REACTIVATE : een domeinnaam in quarantaine kan door deze transactie in de toestand hersteld worden waarin hij zich bevond op het ogenblik van de delete.
  • een transfer geïnitieerd tijdens de quarantaine periode (transfer from quarantine)
Voor de vrijgave geldt het algemeen principe : een domeinnaam wordt pas vrijgegeven als de 40 dagen volledig verstreken zijn op het ogenblik van de uitvoering van het vrijgaveprogramma.
De vrijgaves gebeuren 24 maal per dag (en dit telkens op het uur ).
 
In tegenstelling tot de vorige transferprocedure kan de huidige registrar een domeinnaam wel deleten tussen het moment van het aanvragen van de transfercode (de code is 7 dagen geldig) en het lanceren/uitvoeren van de transfer door de nieuwe registrar. De transfer kan nog steeds doorgaan, maar wordt dan een transfer from quarantaine.

Wie is de houder van een domeinnaam en welke regels hanteert DNS Belgium?

Op de site www.dnsbelgium.be kan u de gegevens van een domeinnaam raadplegen om te zien wie de houder is van een bepaalde domeinnaam. U typt gewoon de domeinnaam in de (WHOIS-) balk rechts bovenaan deze pagina; vervolgens krijgt u de details van de domeinnaamhouder te zien.
 
Het tweede blok gegevens (met als titel 'Domeinnaamhouder') bevat de gegevens over de houder van de domeinnaam die u net heeft opgevraagd. Normaal weet u zo onmiddellijk wie de domeinnaamhouder is en hoe u deze eventueel kunt bereiken (adresgegevens, telefoon, e-mail).
 
Dit blok bevat evenwel twee velden die betrekking kunnen hebben op de naam van de domeinnaamhouder: naam en organisatie. Beide kunnen samen ingevuld zijn, het kan echter ook dat enkel het veld 'naam' werd ingevuld.
Indien enkel het eerste veld ingevuld wordt, gaan wij ervan uit dat het een registratie op naam van een privépersoon betreft. In dit geval is natuurlijk de privépersoon de domeinnaamhouder. In dat geval worden enkel e-mailadres en taal getoond.
Als ook het tweede veld ingevuld wordt, beschouwen wij dit als een registratie op naam van een onderneming. In dit geval is het deze laatste die als domeinnaamhouder zal worden beschouwd en niet de privépersoon wiens naam in het veld 'naam' werd ingevuld. Hier zijn alle contactgegevens zichtbaar.
 
Waarom is dit nu zo ? De domeinnaam van de onderneming kan niet gegijzeld worden door een werknemer die plots vertrekt of die ontslagen wordt en die probeert om via de beherende registrar de domeinnaam te transfereren, te deleten of te koppelen aan een andere website.

Wie is bevoegd voor een domeinnaam in volgende gevallen?

Overlijden: de erfgena(a)m(e); wij vragen een overlijdensbericht + volmacht van een erfgena(a)m(e)
Faillissement: de curator; wij vragen een document van de curator ter bevestiging van het faillissement. In dat geval kan je het e-mailadres van de curator invullen, zodat hij de transfercode ontvangt en aan de nieuwe domeinnaamhouder kan overhandigen.
Overname: de overnemer;  wij vragen een officieel document (kopie B.S. bv), waarin de overname bevestigd wordt.
Vereffening: de vereffenaar; wij vragen een bewijs dat deze persoon vereffenaar is

Wat is een domeinnaam locken ?

De houder van een .be-domeinnaam kan aan zijn registrar vragen zijn domeinnaam te locken of te vergrendelen. Dit maakt het onmogelijk voor een nieuwe registrar om een transferaanvraag te doen. Sommige bedrijven wensen dit om bespaard te blijven van malafide verzoeken om hun domeinnaam over te dragen en er zeker van te zijn dat hun domeinnaam in goede handen is.


Een registrar mag een domeinnaam enkel locken op uitdrukkelijk verzoek van de domeinnaamhouder. Op eenvoudig verzoek van de domeinnaamhouder moet de .be-domeinnaam ook terug ontgrendeld worden. Eerder kan een domeinnaam niet getransfereerd worden.

Bestaat er een registratiesysteem voor registrars?

Een registrar heeft 2 interfaces tot zijn beschikking waarmee hij aan de slag kan:
  • WEB: De web interface laat de registrar toe om op een vrij eenvoudige wijze de domein namen in zijn account te beheren, het enige wat ervoor nodig is, is een webbrowser!  
  • EPP: De EPP interface maakt het mogelijk voor de registrar om zijn registratieplatform op een geautomatiseerde wijze synchroon te laten werken met ons registratie systeem. Op die manier kunnen o.a. nieuwe domeinnaamregistraties op de website van de registrar onmiddelijk doorgegeven worden aan ons, enkele miliseconden later keert het resultaat hiervan terug naar de registrar en kan deze zijn eindklant meteen op de hoogte brengen van het resultaat, 24 op 24, 7 op 7. EPP is een internationale standaard voor domeinnaamregistraties en stelt de registrars in de mogelijkheid om met zo goed als dezelfde schema's en programma's zowel .be's te kunnen registreren als andere extenties. Uiteraard vereist het gebruik wel enige kennis van het EPP protocol en hoe je over IP een SSL connectie moet opzetten, het bouwen van een EPP registratieplatform aan de registrar kant is vanzelfsprekend ten laste van de registrar zelf.
Beide systemen worden uitgebreid uitgelegd in de Registration Guidelines.
 
Voor EPP zijn er voorbeelden beschikbaar op de registrarwebsite. Wij willen erop wijzen dat deze software voorbeelden geleverd worden zonder garanties en verdere support, ze dienen louter om nieuwe registrars op weg te helpen als eerste stap.

Waar vind ik de handle/alias voor een contact?

U ontvangt steeds de nieuwe handle in ons antwoord op uw aanvraag.
 
U kunt eveneens de handles opzoeken via de registrar web interface of via EPP.
 
Wij wijzen erop dat een handle slechts aan één enkele registrar gekoppeld is. Indien een andere registrar deze handle zou gebruiken zou hij een foutmelding ontvangen. Indien dit niet het geval was zouden er problemen kunnen rijzen: een registrar die informatie bijwerkt zou ineens ook de informatie van een andere registrar updaten. Aangezien de DNS-overeenkomst inhoudt dat de registrar de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt voor de gegevens, moet hij, en alleen hij, de volledige controle erover hebben. We raden tevens aan om de handle steeds te herbruiken voor andere registraties voor diezelfde klant. Op die manier is het veel eenvoudiger om de gegevens van een bepaalde klant up to date te houden.

Wat is het verschil tussen een REGISTRANT, ONSITE en TECHNICAL CONTACT?

  • REGISTRANT: De persoon die over het gebruiksrecht van de domeinnaam beschikt.
  • ONSITE: Een technisch contact persoon bij de klant zelf, zijn website bouwer, de website hoster, ...
  • TECHNICAL: De technische contact persoon van de Registrar zelf.

Hoe controleer ik de beschikbaarheid van een domeinnaam?

Als u registrar bent en EPP gebruikt, is het best om hiervoor "check-domain" in EPP te gebruiken, u vindt hierover meer informatie in de Registration Guidelines.

 
In het andere geval raden we u aan om hiervoor onze DAS-service te gebruiken. DAS staat voor "Domain Availability Service" en heeft minder beperkingen. De output is beperkt. DAS is beschikbaar op das.dns.be via TCP poort 4343.
 
DAS geeft slechts de status van een domeinnaam weer en heeft een heel eenvoudig protocol: u geeft de domeinnaam mee, inclusief '.be'.
 
Het resultaat komt eveneens in een strikt formaat terug:       
   % .be Domain Availability Server 3.0
   %      
   %% RC=0
   Domain: name.be   
   Status: xyz
waar xyz kan zijn: AVAILABLE, NOT AVAILABLE, NOT ALLOWED.
 
Indien er een fout optreedt zal het resultaat zijn:
   % .be Domain Availability Server 3.0
   %
   %% RC=rc       
   % message
  Domain: name.be
 
Hieronder vindt u een lijst met foutcodes en de overeenstemmende berichten:
  • RC | message
  •  0 | query successful
  •  -1 | Internal server error
  •  -2 | Excessive querying
  • -3 | IP address blocked
Na het opzetten van de verbinding met DAS zal deze wachten op een query-bevel (zonder een header, prompt, ... te sturen). Na het voltooien van de query zal DAS de verbinding verbreken.

Hoe controleer ik de gegevens van een domeinnaam?

Beschikbare Whois-diensten
Je kan de gegevens van een domeinnaam zien door de whois te bekijken. Dit kan op 2 manieren:

  • via onze website, op de homepage
  • via onze directe whois server, op whois.dns.be via TCP poort 43

Doel van de Whois-functie op onze website
De Whois-functie is een hulpmiddel om de internetgebruiker de mogelijkheid te bieden:

  • als de houder van een domeinnaam te controleren of de gegevens correct zijn
  • ingeval van problemen met een domeinnaam de bevoegde personen te kunnen contacteren
  • als derde die meent bepaalde aanspraken te kunnen maken op een domeinnaam contact op te nemen met de domeinnaamhouder

Juridische verklaring
Zoals is aangegeven in de juridische verklaring, die je moet aanvaarden bij iedere query, is het niet toegelaten deze informatie voor commerciële doeleinden te gebruiken. Deze maatregel werd genomen uit veiligheidsoverwegingen. DNS.be wenst namelijk te verhinderen dat de Whois-database (of bepaalde delen hiervan) wordt gereconstrueerd aan de hand van frequente Whois-opvragingen. Dergelijke reconstructie zou als gevolg kunnen hebben dat persoonlijke gegevens van de houders plots op commerciële basis worden aangeboden. Dit strookt volgens DNS.be niet met de opzet van een publiek beschikbare Whois-functie.

Limieten op de web whois:

  • Na meer dan 3 aanvragen, moet de gebruiker de captcha invullen
  • De contactgegevens van de domeinnaamhouder worden afgebeeld als figuur ipv tekst
  • Maximum 100 aanvragen per IP-adres per dag

Doel van de Directe Whois-functie
Deze toont geen persoonlijke gegevens om misbruik tegen te gaan, wel:

  • de technische contactpersoon,
  • de registrar
  • welke de nameservers zijn
  • de status van de domeinnaam

Hoe ondervraag ik de directe whois?
Op vrij eenvoudige wijze is het mogelijk de Whois server direct te ondervragen. Dit kan op 2 manieren

1. Whois naar onze whois.dns.be op TCP poort 43 met een Whois client. Op het internet kan je hiervoor verschillende tools vinden.

  • Op een Linux/Unix-machine beschik je standaard over een whois client, gebruik: whois -h whois.dns.be domainname.
  • Voor Windows zijn er allerhande freeware-versies te vinden. Deze gebruikje uiteraard op eigen risico.

2. Via telnet : Je kan een telnet sessie doen naar onze Whois server: whois.dns.be op TCP poort 43:

  • telnet whois.dns.be 43
  • Trying 195.22.138.105...
  • Connected to whois.dns.be.
  • Escape character is '^]'.
  • Als je nu een domeinnaam ingeeft, krijg je eveneens de Whois-informatie op standard output. Je kan hier een script om bouwen.

Limieten op de directe whois

  • Geen domeinnaamhouderinformatie.
  • Geen informatie over onsite contacten.
  • Beperkte informatie over technische contacten.
  • Na 100 aanvragen per uur per IP-adres, krijg je een error terug.
  • Na 200 aanvragen per uur, wordt je IP-adres gedurende 1 uur geblokkeerd.

Ben je geblokkeerd maar heb je de limieten niet overschreden?
Wanneer je een IP-adres krijgt toegewezen op het ogenblik dat je inlogt bij uw provider, kan deze situatie zich voordoen zonder dat je zelf de oorzaak bent van het probleem.

  • mogelijkheid 1: je hebt een IP-adres toegewezen gekregen waarmee eerder misbruik is gemaakt op onze Whois server. Je kan proberen een nieuwe connectie te maken met het internet, waardoor je eventueel een nieuw IP-adres bekomt. (Afhankelijk van je specifieke hardwareconfiguratie kan je mogelijks ook gebruik maken van windows tools (bvb. winipcfg of ipconfig) die je toelaten een nieuw IP-adres aan te vragen). Indien je toch zelf de oorzaak was van de blokkering, gelieve in de toekomst rekening te houden met de beperkingen op de Whois.
  • mogelijkheid 2 : je passeert via een web proxy server van uw ISP. In dit geval lijkt het voor ons alsof alle Whois-aanvragen van éénzelfde IP-adres komen, namelijk dat van de web proxy server zelf. Aangezien meerdere gebruikers via zulke web proxy server passeren, lopen deze sneller kans om geblokkeerd te worden. Helaas kunnen wij hierin geen onderscheid maken en nagaan of je al dan niet terecht wordt geblokkeerd.

Wat zijn de mogelijke antwoordcodes/return messages voor EPP/XML?

De antwoordcodes zijn gedefinieerd in de EPP RFC:
Daar vindt U tevens een uitgebreide uitleg.