Inspiratie en tips

Waarom je niet automatisch voor .be of .com moet kiezen

03 november 2020

Na de keuze voor je bedrijfsnaam, zit je nu in een volgende fase: de naam van je website bepalen. Misschien denk je automatisch dat je voor .be moet gaan als extensie. Maar vergis je niet: ook hier komt wat denkwerk bij kijken, want de keuze is groot. Last van keuzestress? Niet nodig, bepalen welke extensie het best bij je past is makkelijker dan je denkt!

Hou je opties open

De tijd dat je koos tussen enkel een .be- of een .com-extensie is al lang voorbij. Pas op, er valt veel te zeggen voor een .be-adres. Het is herkenbaar, betrouwbaar en makkelijk te onthouden. En met een .com maak je jouw internationale ambities duidelijk. Ondertussen kan je ook kiezen voor een extensie die je locatie benadrukt, zoals een .brussels of een .vlaanderen.

Denk in de toekomst

Al van bij de start koos advies- en studiebureau Sustenuto voor een .be- en een .com-adres. Dirk Le Roy, stichter en directeur van Sustenuto, licht toe waarom: “De meeste van onze klanten zijn Belgische bedrijven of organisaties maar we hebben er ook een aantal internationale. Alleen voor .com kiezen, zouden we dan weer te beperkend vinden want we willen ook toegankelijk zijn op lokaal vlak. Vandaar beide extensies.” De inhoud van de website is terug te vinden in 3 talen: Nederlands, Frans en Engels. Zijn tip? “Durf bij je keuze van extensies ook in de toekomst te denken. In het begin hadden wij ook voldoende aan alleen .be, nu zijn we toch blij dat we ook de .com hebben ingenomen.”

Geef je domeinnaam een beetje liefde

Wist je dat je zelfs kan kiezen voor een atypische extensie als .love of .ninja? Met zo’n extensie straal je een emotie of propositie uit die past bij je merk of imago. Zo’n atypische extensie is ook een handige uitweg om die leuke bedrijfsnaam die je na veel bloed, zweet en tranen hebt bedacht toch te behouden, als je domeinnaam al bezet is. Ontdek het overzicht van alle extensies die wereldwijd gebruikt worden

In lijn met je concept

De Antwerpse horecazaak Humm met een voorliefde voor - jawel! - de Midden-Oosterse keuken, koos onlangs voor een nieuwe, opvallende domeinnaam met www.humm.love. Geen impulsieve beslissing, verduidelijkt zaakvoerder Frederik Vercammen: “Het is de opvolger van www.hummantwerp.be. We wilden ‘Antwerp’ sowieso schrappen uit de naam omdat we in de toekomst willen uitbreiden naar andere locaties. Daarnaast zet de .love ons nieuwe concept in de kijker. Onze rebranding draait om liefde, want zo werken we. Niet uit winstbejag. Ik merk nu al dat die aanpak (en de opvallende URL) meer bezoekers naar onze site lokt.” Humm heeft geen .be-website meer. “We merken dat de meeste mensen ons bezoeken via Google, Instagram of Facebook.”

In enkele vragen tot de juiste extensie(s)

Slaat de twijfel nu toe? Geen paniek, welke extensie het beste bij jou en je zaak past, dat bepaal je snel aan de hand van slechts enkele vragen.

Trouwens, als het op extensies aankomt, hoef je je niet te beperken tot slechts één keuze. Registreer gerust verschillende extensies voor hetzelfde webadres. Want wereldheerschappij is vandaag misschien nog niet aan de orde, maar morgen eventueel wel, en dan komt die .com of .de goed van pas. Het kan nooit kwaad om jouw online plek nu al te claimen met meerdere extensies. Ten slotte weet je nooit vooraf welke kansen of keuzes nog op jouw pad komen!

Met deze tips zet je jouw online aanwezigheid en domeinnaam helemaal op punt.