Inspiratie en tips

Haal meer uit je brainstorm met deze tips

24 september 2020

Een sterk idee start met een sterke naam. Maar zo’n sterke naam bedenken is niet altijd even eenvoudig. Wij geven een aantal technieken mee om vlot te brainstormen.

Bij een brainstorm is het belangrijk om eerst zoveel mogelijk ideeën te genereren en er pas nadien over te oordelen. Als je te hard focust op het perfecte idee vinden, durf je geen risico’s te nemen en kom je niet tot vernieuwende ideeën. In die eerste fase mag niemand zich dus geremd voelen om ideeën te lanceren. Om dat te bekomen kan je als moderator je brainstormteam eerst wat opwarmen met een aantal ijsbrekers. Bouw bijvoorbeeld een estafetteverhaal op waarbij de volgende telkens een nieuwe zin erbij verzint. Zo komt iedereen in de losse, speelse stemming die nodig is voor een brainstorm. 

Doe aan “brainwriting”: schrijf elk idee op, hoe gek ook. Blijf schrijven, minstens 10 minuten aan een stuk. Om ook introverte mensen de kans te geven ideeën te lanceren, kan je dit eerst apart doen en nadien pas samenzitten. Associeer dan in groep verder op elkaars ideeën (“mindmapping”) of combineer verschillende ideeën met elkaar. Reageer niet op andermans ideeën met een “ja, maar”, maar met een “ja, en”. Zo schiet je ideeën niet af, maar denk je in termen van oplossingen.

Na de eerste lading, meestal de meer voor de hand liggende ideeën, kan iedereen een extra push gebruiken om meer uit de brainstorm te halen. En daar bestaan gelukkig een aantal technieken voor.

Tip 1: Bekijk het vanuit een andere hoek

Loop je vast, bekijk het probleem dan eens vanuit een totaal andere context of perspectief. Haal er bijvoorbeeld een leek bij die niets van het onderwerp afweet, of iemand uit een totaal andere sector. Doe visuele inspiratie op in magazines of op Google image search. Betrek er een willekeurig voorwerp of dier bij. Beeld je in hoe een superheld of bekend persoon dit zou aanpakken, of iemand uit een ander land of andere tijdsperiode. Via die “omweg” kom je vaak tot verrassende, originele ideeën.

Tip 2: Maak van elk obstakel een kans

Bedenk waarom je vastloopt na de eerste ideeënronde of wat kan verhinderen dat je je doel bereikt. Haal daarvoor het kleine kind in jezelf boven dat tot vervelens toe vraagt: “En waarom?” Zo kom je tot de kern van het probleem. Misschien dragen deze “obstakels”, of moeilijkheden aan het product of bedrijf, net een mogelijke oplossing in zich. Bedenk alle stappen die nodig zijn om van het probleem tot de oplossing te komen.

Tip 3: Kom letterlijk uit je comfortzone

De plek waar je brainstormt heeft een invloed op je ideeën. Op een plaats waar je vaak bent is de kans op vernieuwing minder groot. Zoek prikkels op in een lichte, open ruimte. Als het even kan, ga naar buiten en doe iets fysieks. Door je aandacht op iets anders te richten stop je met je blind te staren op een oplossing. Professioneel namenbedenker Floris Hülsmann zweert bij een wandeling om zijn creatieve proces te starten.

Tip 4: Zet eens een andere hoed op

Psycholoog Edward De Bono bedacht de zes denkhoeden. Elk kleur staat voor een bepaald type beoordelaar:

  • Zwart is de kritische advocaat van de duivel
  • Wit is informatief en baseert zich op data en feiten
  • Blauw houdt het proces in de gaten
  • Geel bekijkt alles positief en ziet enkel de voordelen
  • Groen kijkt naar creatieve mogelijkheden en alternatieven
  • Rood let op emoties en gevoelens

Door af en toe van hoed te wisselen bekijk je het probleem vanuit alle mogelijke standpunten. Je voorkomt dat er alleen maar kritiek geleverd wordt op voorstellen en creëert een positieve sfeer om in te brainstormen. Vermijd ook dat de personen in de brainstorm onder tijdsdruk of prestatiedruk komen te staan, want dat belemmert net de creativiteit.

Voor DNS Belgium bedacht een groepje creatievelingen, de Idee-o-logen, een namiddag lang de origineelste domeinnamen. Hun tips voor een creatieve brainstorm hoor je in deze video:

Zit je helemaal in een creatieve bui? Hier vind je nog meer tips om jouw bedrijfsnaam te bedenken.