Inspiratie en tips

Een grappige bedrijfsnaam is (niet) altijd een goed idee

22 juni 2021

Een grappige bedrijfsnaam valt op, dat is zeker. Dat kan voor je zaak zowel positief als negatief uitdraaien. Een naam met humor is speels, verrast en maakt klanten die erop botsen aan het lachen. Maar een grappige bedrijfsnaam kan je klanten ook afschrikken. We lijsten op waarom je wel en waarom je niet voor een grappige bedrijfsnaam kiest.

Grappige bedrijfsnaam: waarom wel?

  • Met een grappige bedrijfsnaam val je op
  • Een grappige bedrijfsnaam roept vaak positieve associaties op
  • Een grappige bedrijfsnaam onthouden je klanten beter

Grappige bedrijfsnaam: waarom niet?

  • Humor is zeer persoonlijk: wat de één grappig vindt, vindt een ander maar niets
  • Een zaak met een grappige naam wordt vaak minder serieus genomen. Een grappige bedrijfsnaam is bijvoorbeeld niet zo’n goed idee voor je advocatenkantoor.

Grappige bedrijfsnaam: doen of niet?

Blijft de vraag: moet je nu voor een grappige bedrijfsnaam kiezen of niet? Heel eenvoudig: dat is grotendeels afhankelijk van de branche waarin je zit. Voor een ijsjeszaak kan het perfect. Als verzekeraar raden we het je af. Twijfel je? Dan is het een goed idee om de naam eerst even af te toetsen bij je toekomstige doelgroep.   

Zijn deze grappige bedrijfsnamen gepast of niet? Oordeel vooral zelf:

  • Beautykliniek Gooische Rimpels
  • Fietsenmaker De Fietseria
  • Copywritingpartner De Huurwoordenaar
  • Laminaatspecialist Plint Eastwood
  • Pedicure Bel me teen
  • Cateraar Quichekeurig

Zelf een grappige naam voor je zaak bedenken? Probeer één van onze 14 creatieve brainstormtechnieken en check of het webadres nog vrij is via onze domeinnaamchecker:  

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?

Jan is geen fan van namen uittesten bij klanten, tenzij je een bestaand bedrijf bent met trouwe klanten dat van naam wil veranderen. “Het is riskant om je klanten te laten beslissen over je naam, zonder dat ze de filosofie erachter meekrijgen. Als iemand zegt dat jouw computer ‘peer’ als merknaam krijgt, zou je als klant raar opkijken. Belangrijker is dat alle medewerkers en partners achter de naam staan. Zij zijn degenen die je product of dienst aanprijzen aan anderen.”

Het is riskant om je klanten te laten beslissen over je naam, zonder dat ze de filosofie erachter meekrijgen.

Lobkey Monster

Wel of niet rekening houden met anderen?

Toch zijn er ook heel wat ondernemers die raad vragen bij hun omgeving of, net als Zalando, een aantal opties voorleggen aan een focusgroep. Uiteindelijk beslis je nog altijd zelf wat je er dan mee doet.

Jona Mukabalise koos voor haar hippe, tweedehandse en ecovriendelijke geboortelijsten voor de naam Mic Mac Minuscule. “We zijn beginnen associëren met woorden die te maken hadden met kinderen en consuminderen en schreven onze gekste ideeën op. We kwamen al snel terecht bij Mik Mak en Mon, de Vlaamse jeugdserie uit onze eigen kindertijd. Bij consuminderen dachten we aan minuscule.”

Al was dat niet de enige optie als naam. Van de oorspronkelijke longlist hield ze een shortlist van 5 kanshebbers over. Die klonken allemaal even vlot en waren bruikbaar in meerdere talen. De uiteindelijke knoop werd doorgehakt via een poll bij vrienden en kennissen uit de juiste doelgroep.

Ook Dominique Vieren ging bij haar vrienden te rade met de naam voor haar zelfgemaakte tassen. “Ik zat al vrij vroeg met de naam Mien Kaba - mijn tas - in mijn hoofd, een knipoog naar mijn West-Vlaamse roots. Heel wat tassenmakers werken onder hun eigen naam, maar daar had ik geen zin in. Ik wilde een naam die vertelde wat ik wilde doen, zonder te veel ‘blabla’.”

“De naam werd snel omarmd door mijn vrienden, al maakten enkelen zich zorgen dat die niet internationaal genoeg zou zijn. Ik vond dat geen probleem. Ik ben een eenpersoonsbedrijfje, dus ik hoef niet per se naar het buitenland te kijken.”

Tijd om te beslissen

Kan je toch de knoop niet doorhakken? Nog een paar laatste tips:

  • Als starter heb je nog geen geschiedenis. Kies dus een naam die je verhaal meteen versterkt.
  • Een rationele naam zegt vrij letterlijk wat je doet. Bij een emotionele naam is dat minder snel duidelijk. Voorzie daarom in dat geval ook een descriptor of omschrijving onder je naam.
  • Zorg voor interne betrokkenheid. Laat je medewerkers stemmen over de verschillende opties, zij moeten hem tenslotte begrijpen en gebruiken.
  • Check meteen of de naam (inclusief spellingsvarianten) nog vrij is als domeinnaam.
  • Check of de naam van jouw keuze niet al als merk gedeponeerd is. Dat geldt steeds voor de volledige Benelux. Dus ook als er al een bedrijf in Nederland of Luxemburg is met jouw naam, gebruik je die beter niet.

En onthoud: het is onmogelijk om alles te vatten in één naam, durf dus een keuze te maken.