Inspiratie en tips

Hoe kies je jouw bedrijfsnaam?

12 augustus 2020

Je ging aan de slag met verschillende technieken om een bedrijfsnaam te vormen en hebt een aantal toffe opties bedacht. Hoe kies je daar nu die ene, perfecte naam uit? Is het een goed idee om anderen om raad te vragen? En wie dan? Lobkey Monster, Mien Kaba en Mic Mac Minuscule geven mee hoe zij de knoop doorhakten.

Een rationele versus emotionele naam

Wie beter dan een branding agency om te weten hoe je de juiste naam kiest? Oprichter Jan Verhelst over hoe hij tot de naam van zijn bureau kwam: “Wij twijfelden tussen de rationele naam MerkMakers (die iets zegt over wat we doen) en de meer emotionele naam Lobkey Monster (die verrast en triggert).” MerkMakers bestond helaas al als bureau in Nederland.

Dus werd het Lobkey Monster, de combinatie van ‘lobster’ en ‘monkey’. “Kreeften knippen tot enkel de essentie overblijft, apen gaan speels aan de slag met wat overblijft. Door die uitleg blijft de naam plakken. Het gekke maakt de naam uniek. En we zijn actief binnen de creatieve sector, dan doet een creatieve naam het beter dan een gortdroge. Al moeten we nu af en toe benadrukken dat we ook serieus kunnen zijn.” (lacht)

© Damon De Backer

Jan is geen fan van namen uittesten bij klanten, tenzij je een bestaand bedrijf bent met trouwe klanten dat van naam wil veranderen. “Het is riskant om je klanten te laten beslissen over je naam, zonder dat ze de filosofie erachter meekrijgen. Als iemand zegt dat jouw computer ‘peer’ als merknaam krijgt, zou je als klant raar opkijken. Belangrijker is dat alle medewerkers en partners achter de naam staan. Zij zijn degenen die je product of dienst aanprijzen aan anderen.”

Het is riskant om je klanten te laten beslissen over je naam, zonder dat ze de filosofie erachter meekrijgen.

Lobkey Monster

Wel of niet rekening houden met anderen?

Toch zijn er ook heel wat ondernemers die raad vragen bij hun omgeving of, net als Zalando, een aantal opties voorleggen aan een focusgroep. Uiteindelijk beslis je nog altijd zelf wat je er dan mee doet.

Jona Mukabalise koos voor haar hippe, tweedehandse en ecovriendelijke geboortelijsten voor de naam Mic Mac Minuscule. “We zijn beginnen associëren met woorden die te maken hadden met kinderen en consuminderen en schreven onze gekste ideeën op. We kwamen al snel terecht bij Mik Mak en Mon, de Vlaamse jeugdserie uit onze eigen kindertijd. Bij consuminderen dachten we aan minuscule.”

Al was dat niet de enige optie als naam. Van de oorspronkelijke longlist hield ze een shortlist van 5 kanshebbers over. Die klonken allemaal even vlot en waren bruikbaar in meerdere talen. De uiteindelijke knoop werd doorgehakt via een poll bij vrienden en kennissen uit de juiste doelgroep.

Ook Dominique Vieren ging bij haar vrienden te rade met de naam voor haar zelfgemaakte tassen. “Ik zat al vrij vroeg met de naam Mien Kaba - mijn tas - in mijn hoofd, een knipoog naar mijn West-Vlaamse roots. Heel wat tassenmakers werken onder hun eigen naam, maar daar had ik geen zin in. Ik wilde een naam die vertelde wat ik wilde doen, zonder te veel ‘blabla’.”

“De naam werd snel omarmd door mijn vrienden, al maakten enkelen zich zorgen dat die niet internationaal genoeg zou zijn. Ik vond dat geen probleem. Ik ben een eenpersoonsbedrijfje, dus ik hoef niet per se naar het buitenland te kijken.”

Tijd om te beslissen

Kan je toch de knoop niet doorhakken? Nog een paar laatste tips:

  • Als starter heb je nog geen geschiedenis. Kies dus een naam die je verhaal meteen versterkt.
  • Een rationele naam zegt vrij letterlijk wat je doet. Bij een emotionele naam is dat minder snel duidelijk. Voorzie daarom in dat geval ook een descriptor of omschrijving onder je naam.
  • Zorg voor interne betrokkenheid. Laat je medewerkers stemmen over de verschillende opties, zij moeten hem tenslotte begrijpen en gebruiken.
  • Check meteen of de naam (inclusief spellingsvarianten) nog vrij is als domeinnaam.
  • Check of de naam van jouw keuze niet al als merk gedeponeerd is. Dat geldt steeds voor de volledige Benelux. Dus ook als er al een bedrijf in Nederland of Luxemburg is met jouw naam, gebruik je die beter niet.

En onthoud: het is onmogelijk om alles te vatten in één naam, durf dus een keuze te maken.