Inspiratie en tips

Allitereren kan je leren

08 juni 2020

Wat hebben zegswijzen, Suske en Wiske strips, politiek en reclame gemeen? Ze maken alle gebruik van alliteratie om een boodschap over te brengen die makkelijk te onthouden is. Ook als merknaam is een alliteratie een goed idee. Bookz&Booze en Friends and Fools vertellen waarom.

Bij alliteratie (ook bekend als beginrijm of letterrijm) laat je niet de laatste lettergreep, maar de eerste letter van beklemtoonde lettergrepen “rijmen”. Je gebruikt met andere woorden twee keer na elkaar dezelfde medeklinker.

Bookz&Booze

Ief Stuyvaert werkte meer dan 25 jaar als copywriter en kent dus de kracht van woorden. Hij wilde niet concurreren met de bestaande onafhankelijke boekhandels in Gent maar iets anders doen. Toen hij The Secret History van Donna Tartt herlas, viel het hem op hoeveel alcohol daarin verzet werd. Al snel merkte hij dat er heel wat leuke combinaties te maken vallen met schrijvers en een bepaalde soort drank. Als liefhebber van het betere glas en boek, kreeg zijn zaak twee jaar geleden vorm. “De trends van het moment zijn beleving, storytelling en personalisering. Een goed idee dat uit jezelf komt heeft dat allemaal, zonder dat je er bewust naar zoekt.”

Ief koos voor de descriptieve naam Bookz&Booze. Daarmee ging hij in tegen het advies van zijn logodesigner die een dubbele z te ‘gimmicky’ vond. Ief: “Zo krijg je echt een merk, eerder dan twee losse woorden. Het is voor mij een onlosmakelijke combo: je koopt én een boek én een fles, door mij aanbevolen voor de persoonlijkheid van de ontvanger. Enkel een fles wijn geven is zo vergeten, door de associatie met een boek blijft je geschenk langer hangen.”

De alliteratie in de naam zorgt ervoor dat je hem makkelijk onthoudt. “Een goede, niet vergezochte alliteratie werkt altijd, omdat ze gewoon goed in de mond ligt. Dat wordt dagelijks bewezen door alle voorbijgangers die ik de naam luidop hoor uitspreken. Een woordspeling triggert ook om ergens binnen te stappen.” De zaak is verankerd in Gent, maar de helft van het publiek bestaat uit toeristen. Daarom koos Ief bewust voor een .be website. Ief heeft nog grote plannen, zowel binnen als buiten Gent.

Een goede, niet vergezochte alliteratie werkt altijd, omdat ze gewoon goed in de mond ligt.

Bookz&Booze © KarlBruninx

Friends and Fools

Angelo Medagoda bedacht als student KMO Management en fervent surfer het idee voor een start-up die avontuurlijke activiteiten op maat organiseert. Angelo: “Ik droomde van een teambuilding op het water. Mijn medestudenten en ik hadden snel door dat we dat idee konden uitbreiden naar andere activiteiten op het water, zoals een drijvend restaurant.”

“We waren vrienden met een dwaas idee, dus lag de naam Friends and Fools voor de hand.” Het bewijs dat je een naam niet altijd ver moet zoeken. Naast de .be website registreerden ze meteen ook dinneronalake.be. “De website is ons portfolio”, vertelt Angelo. “Daar kunnen potentiële klanten vinden wat we zoal doen. Het is ons visitekaartje.” De start-up leverde hem een nominatie voor de Gentrepreneur award 2017 én steun van Start it @KBC en The Birdhouse op. Lang niet zo’n dwaas idee dus!

Ook Simone a Soif! en foodtrucks de Frietfiets en Tante Tortilla kozen voor een alliteratie in hun naam. Benieuwd welke trucjes je nog kan gebruiken om woorden om te vormen tot een unieke naam? Ontdek het stap voor stap, tot je de jouwe gevonden hebt.