Weg met social media keuzestress

20 januari 2021

Dat je als startende ondernemer best zowel inzet op een eigen website als op social media, daar ben je al aan uit. Maar welke socialemediakanalen zijn ideaal voor jouw zaak? We geven een overzicht van de meest voorkomende en helpen je kiezen.

Eerst en vooral sta je best even stil bij welke content je juist wil brengen, naar welke doelgroep en welk mediabudget je voorhanden hebt. Visuele content past bijvoorbeeld beter op Instagram. Maar misschien zit jouw doelpubliek vooral op LinkedIn.

Facebook

De klassieker der social media. Ook al komen er nieuwe kanalen bij, toch hebben de meeste klanten nog steeds een actieve Facebookaccount. Omdat het een kanaal is dat al even meegaat, zijn er wel al veel ondernemers op actief en wordt het moeilijker om eruit te springen. Zet dus zeker in op betalende posts, enkel met organische posts is je bereik zeer beperkt. Wil je met je doelpubliek een community opbouwen en hen zelf content laten delen als ambassadeurs? Dan is een Facebookgroep misschien wel iets voor jou.

Instagram

Instagram is populair bij jongeren en jonge werkenden. Het is een ideaal kanaal om je doelpubliek te inspireren met nieuwe looks en trends. Via Instagram Shopping kan je jouw producten ook rechtstreeks verkopen door te linken naar je verkooppagina. Schoenenzaak Au Nom du Pied uit Gent doet de twee. Wil je nog meer impact? Overweeg dan eens om samen te werken met een influencer.

 

Toen ik naast een eigen webshop ook begon met Instagram stories, is mijn verkoop helemaal ontploft.

Toen Lola Valkenborg vier jaar geleden begon met haar tweedehands interieurzaak Studio Vangst in Gent, focuste ze in eerste instantie op haar winkelpand. Lola: “Ik ging ervan uit dat kopers tweedehands items liefst in het echt zien, om te controleren op eventuele krasjes en mankementen. Maar toen ik naast een eigen webshop ook begon met Instagram stories, is mijn verkoop helemaal ontploft. Zeker sinds de lockdown merk ik dat het loont om daar tijd in te steken: mijn omzet is op een jaar tijd verdriedubbeld. Mensen zitten meer thuis en zien wat er nog ontbreekt in hun interieur. In de winkel bied ik vooral grote meubels aan die snel verkocht zijn. Kleinere items zoals vaasjes of lampen, die anders in de stock zouden belanden, kan ik online wel aan klanten tonen. Ik merk dat klanten Instagram heel toegankelijk vinden: ze kunnen extra vragen stellen of een stuk reserveren. Zo zijn ze zeker dat ze de juiste ‘vangst’ doen.”

Twitter

Op Twitter worden vooral opinies verspreid of corporate nieuws. In België wordt het kanaal minder en minder gebruikt. Toch zijn er veel PR-mensen op actief, interessant dus als je iets naar de pers wil verspreiden. Veel misnoegde klanten zetten hun klachten openbaar op Twitter. Als je hier goed op inspeelt, kan jouw onderneming er net beter uitkomen.

LinkedIn

LinkedIn is dan weer enorm gegroeid de laatste jaren. Als je in B2B actief bent, is dit kanaal een must. Het is naast de ideale netwerktool ook perfect om je doelpubliek te informeren en naar je website te lokken.

Pinterest

Pinterest is net als Instagram een heel visueel kanaal en ideaal om potentiële klanten te inspireren. Vaak leidt die inspiratie via Pinterest effectief tot een aankoop. Hier zit heel veel potentieel dus!

YouTube

Als kleine zelfstandige moet je met YouTube al een redelijk nichepubliek aanboren. Waarvoor het kanaal wel interessant kan zijn, is voor product tutorials. Of om te vloggen over je ondernemingstraject, zoals Epiphany's kitchen of Hannes Coudenys.

Ons YouTubekanaal helpt om te tonen dat antiek niet verouderd, lelijk of duur hoeft te zijn.

Aurore Morisse - Antiquités Walesa

Ook Aurore Morisse zet in op een eigen YouTubekanaal om het verhaal achter Antiquités Walesa te verspreiden. Met haar kennis van digitale marketing gaf ze de antiekwinkel van haar ouders in Luik - genoemd naar de Poolse oud-president Lech Walesa, een knipoog naar hun roots - een stevige makeover. De weetjes over bepaalde technieken of de geschiedenis van objecten op YouTube leverden hen meer én jongere klanten op. Aurore: “Ons YouTubekanaal helpt om te tonen dat antiek niet verouderd, lelijk of duur hoeft te zijn.”

TikTok

De laatste nieuwe hype in socialmedialand. Dit kanaal was eerst razend populair bij jongeren, maar werd sinds de lockdowns ook door boomers omarmd. Als je creatief bent als ondernemer en hier relevant publiek zit voor jou, experimenteer er gerust eens mee en speel in op lopende trends en challenges. Dat zal bijdragen aan de awareness en positieve associaties bij jouw merk.

Zet naast social media zeker ook in op je branding bij het uitbouwen van je onderneming.