Inspiratie en tips

Je bedrijfsnaam baseren op een tv-programma: mag dat?

07 oktober 2021

Een bedrijfsnaam bedenken voor je onderneming is geen makkelijke opdracht. Inspiratie vind je gelukkig overal. Soms ook op het kleine of wat grotere scherm. Zo haalden horecazaken ‘Mister Bean’ en ‘La vérité si je mange’ de mosterd overduidelijk bij films en televisie. Maar, mag dat eigenlijk wel? En waar moet je op letten?

Voor het bedenken van een bedrijfsnaam gelden een aantal regels. Zo moet je bedrijfsnaam voldoende origineel zijn en mag de naam voor je bedrijf potentiële klanten niet misleiden. Maar wat als je bedrijfsnaam bewust een parodie op een film of een serie is? Krijg je dan geen problemen met auteursrechten? We zetten de belangrijkste inzichten op een rij.

Een bedrijfsnaam verzinnen: alles mag… of toch bijna

We vallen meteen met de deur in huis: in principe mag alles. Bij het verzinnen van een bedrijfsnaam mag je gelijk welk woord uit gelijk welke taal gebruiken, mag je letters door elkaar haspelen en mag je zelfs een volledig nieuw woord verzinnen. 

Oneindig veel mogelijkheden dus. Al geldt er één belangrijke uitzondering: de bedrijfsnaam die je kiest mag de rechten van een concurrent niet schenden. Ga daarom altijd na of er al een bedrijf bestaat met een naam die identiek is of sterk lijkt op de naam die je voor ogen hebt. Dat kan je bijvoorbeeld via de Kruispuntbank van Ondernemingen opzoeken. Of het merk al geregistreerd staat check je dan weer in het merkenregister. Maar ook Google brengt vaak raad.

Komt het toch tot een geschil? Dan hanteert de rechter drie criteria om uit te maken of er een risico bestaat dat de handelsnamen met elkaar verward worden:

  • Hoe sterk lijken de namen op elkaar?
  • Hoe sterk lijkt de activiteit van beide zaken op elkaar?
  • Hoe ver of dicht zijn beide zaken van elkaar verwijderd?

Voorbeeld 1: Mister Bean focust zich op een volledig andere sector

Ga je naar Kessel-Lo, dan tref je er Mister Bean vlakbij het station van Leuven. Niet het stuntelige typetje van televisie, wel de gelijknamige koffiebar. Eigenaar Thomas Vreriks: “Een collega van mijn man kwam op het idee voor de bedrijfsnaam. Een verwijzing naar bonen past perfect bij een koffiebar. Ik ben zelf ook een meneer en vind mezelf best wel grappig. De naam klikte dus even snel als het idee voor de zaak. Het is een bedrijfsnaam die blijft hangen.”

Op de vraag of zo’n bedrijfsnaam niet tot moeilijkheden leidt, is Thomas duidelijk: “Soms vragen klanten zich inderdaad af of ik de naam Mister Bean wel mag gebruiken. Dat kan dus prima, zolang ik me focus op een compleet andere sector en niets doe met bijvoorbeeld comedy. Ik heb dat meteen gecheckt en de .be-domeinnaam geregistreerd. Een eigen website vind ik handig om mijn zaak te promoten.”

Lees hier hoe ook jij makkelijk en snel een domeinnaam registreert.

Voorbeeld 2: Bij La vérité si je mange is de knipoog voldoende duidelijk

Bij La vérité si je mange kan je terecht voor bagels en andere snacks. Toen Dov Langman met zijn neef en nicht dit restaurant opende in Brussel, speelde net de film ‘La vérité si je mens’ in de zalen. De woordspeling was snel gemaakt. Bovendien lokt de naam ook veel nieuwsgierige klanten. Dov: “Mensen waaien binnen zonder zelfs maar naar de prijzen op de menukaart te kijken, puur op basis van de naam. In de wijk waar we zitten logeren veel Franse toeristen, die vertrouwd zijn met de films en de knipoog appreciëren.”

Mensen waaien binnen zonder zelfs maar naar de prijzen op de menukaart te kijken, puur op basis van de naam.

Dov Langman La vérité si je mange

Dov raadt overigens ook aan om je buikgevoel te vertrouwen bij het kiezen van een naam. “Je wil een bedrijfsnaam bedenken die herkenbaar is, maar toch past bij wat je doet.” En als de knipoog zo ludiek en duidelijk is als hier, dan hoef je je over rechten niet echt zorgen te maken.

Je eigen bedrijfsnaam verzinnen: duidelijk wat mag en wat niet?

Dan ben je nu helemaal klaar om zelf een naam voor je zaak te bedenken. Wil je graag wat hulp bij het bedenken van een bedrijfsnaam?

Deze 5 stappen leiden je snel naar het vinden van een eigen bedrijfsnaam.