Inspiratie en tips

Coolblue en de oorsprong van de naam

09 april 2020

Coolblue startte in 1999 als een webwinkel voor elektro-apparaten. Intussen vind je er veel meer producten. Wat schuilt er achter die ‘coole’ naam?

In 1999 brainstormden 3 Rotterdamse studenten Bedrijfskunde Pieter, Paul en Bart over hun toekomstig bedrijf. Online shoppen kwam toen net op. Daar speelden ze op in met Coolblue. Met deze originele bedrijfsnaam onderscheidden ze zich heel bewust van een falende concurrent.

Wat begon als een droom, bloeide uit tot een befaamd Belgisch-Nederlands bedrijf met ruim 2.500 medewerkers. De 3 studenten maakten hun studies nooit af. De ‘schuld’ van het onverwacht grote succes van Coolblue.

Laat je inspireren door de concurrentie

Matthias De Clercq, Coolblue country manager België, licht de oorsprong van de naam toe: “Een andere pionier in de Nederlandse internetverkoop was Hot-Orange. Het bedrijf deed na een paar jaar de boeken toe als gevolg van een gebrek aan service en klantgerichtheid.

Voor de ondernemende studenten gold Hot-Orange als hét voorbeeld van hoe je het niet moet aanpakken. De keuze voor de naam Coolblue komt voort uit hun ambitie om het helemaal anders te doen. Coolblue als tegenhanger van Hot-Orange.” De naam bekte ook lekker en klonk internationaal. Mooi meegenomen.

Gespecialiseerde webshops onder één paraplu

Als je doorklikt op een product op hun hoofdpagina, kom je automatisch terecht op een van de vele webshops die Coolblue omvat: pdashop.be voor smartphones, wasmachinestore.be voor wasmachines of camerashop.be voor fotomateriaal.

Vanwaar die aanpak? Matthias: “In het begin pakten we niet uit met de naam Coolblue. Toen waren aparte webshops nog een efficiënte manier om te adverteren op Google, nu niet meer.”

Eén naam voor alles

Matthias: “We merkten snel dat bezoekers de andere producten uit ons aanbod niet vonden. ‘Blij met de aankoop van m’n gsm, jammer dat jullie geen laptops verkopen’, kregen we te horen van klanten. Kiezen voor één domeinnaam is slimmer. De klanten vinden makkelijker de weg tussen onze productgroepen. Onze marketing en branding verloopt ook veel efficiënter. De webshopeilandjes deden ons groeien maar nu brengen we alles samen onder de naam Coolblue.”

Lokale verankering

Coolblue is actief in België en in Nederland: je hebt coolblue.be en coolblue.nl. De aparte landextensies onderstrepen hun lokale aanpak. “In al onze vormen van klantcontact werken we met een Belgische en een Nederlandse afdeling: de klantendienst, onze winkels, callcenters en social media”, aldus Matthias.

What’s in a (good) name?

  • De naam moet ‘lekker bekken’
  • Een naam met een hele filosofie achter is fijn, maar vaak blijft dat een intern verhaal waar de klant niet veel aan heeft. Het is wel goed als je erin slaagt via je naam ook de waarde(n) weer te geven waar je voor staat.
  • Klinkt je naam internationaal? Dan is dat een extra troef. Je weet namelijk nooit waar je droom eindigt.