Inspiratie en tips

Vind een originele bedrijfsnaam met deze methodes

03 juni 2020

Je bent op zoek naar een goede naam die jouw bedrijfsidee perfect vat. En je liefst ook nog een beetje doet opvallen. Deze creatieve brainstormmethodes zetten je alvast op weg.

Methode 1: brainwriting

Het spreekt voor zich dat de naam die je kiest voor je bedrijf, aansluit bij de positionering ervan. Welk beeld heb je voor ogen met je bedrijf? Wat wil je bereiken, wat is je doelstelling?

Het is belangrijk dat goed te bepalen en neer te schrijven, want het kan je op weg zetten naar een naam. Het gaat hier om de ‘brainwriting-methode’: je schrijft eerst en vooral de essentie van je bedrijf neer in één zin: wie ben je, welk product of welke dienst lever je en waarom doe je het? Daarna schrijf je de positionering opnieuw uit, maar nu vijf minuten aan één stuk, zonder ophouden, zonder na te lezen. Als je klaar bent, lees je de uitgebreide tekst en duid je aan wat er voor jou onderbelicht is. Waar gaat het te weinig over? Herhaal de schrijfoefening van vijf minuten met dat in je achterhoofd.

In de nieuwe tekst duid je nu de belangrijkste woorden of passages aan. Met die woorden ga je aan de slag: combineer ze, speel met verschillende talen, zet ze in een andere volgorde,... Zo kwam het gezondesapjesmerk Full of Good aan zijn naam, die meteen ook de essentie van het merk vertelt: gezond en vol goede ingrediënten.

Methode 2: de Scrabble-methode

Liever een speelse aanpak? Neem er Scrabble-letters bij en selecteer een letter die je graag in je naam wil. Bijvoorbeeld de eerste letter van je naam, of een letter die niet vaak voorkomt. Pak lukraak nog wat letters uit de doos en begin te combineren. De naam van autoverkoper Dex ontstond op die manier. De ‘x’ stond vast, de rest kwam erbij door wat te puzzelen.

Methode 3: de dadaïstische methode

Met de ‘dadaïstische methode’ breng je de kunstenaar in jezelf naar boven. Bepaal een beginletter en laat je vingers langs de pagina’s van een woordenboek glijden tot je bij een random woord stopt. Herhaal dat proces een paar keer. Met deze woorden knutsel je een aantal namen in elkaar. Staar je niet blind op de gekozen letters en de woorden die ze vormen. Laat je inspireren en denk verder.

Methode 4: Lokale inspiratie

Als je echt een band wilt opbouwen met je omgeving opteer je beter voor de ‘nabijheid-methode’. Kan je iets met de straat waar je gevestigd bent? Of ligt je bedrijf in de buurt van een rivier? Alles wat nabij is en geliefd kun je erin verwerken! Zo verwijst Canary Hill, wielerkleding voor dames, naar de Kanarieberg, een bekende beklimming bij wielerliefhebbers.

Je kan natuurlijk ook verschillende methodes uitproberen, om zo tot een lijst met mogelijke namen te komen. Dan is het kwestie van te kiezen.

Voor je de knoop doorhakt, denk je beter ook al na of de naam geschikt is om er een domeinnaam van te maken. Er zijn namelijk een paar regels waar je je moet aan houden.