Inspiratie en tips

6 tips van onze bedrijfsnaamspecialist

05 mei 2021

Floris Hülsmann werkte 20 jaar als copywriter voor reclamebureaus in binnen- en buitenland, maar namen bedenken vond hij altijd het summum van copywriting. Sinds enkele jaren heeft hij zijn eigen namenbureau Namarama. Lees zijn 6 tips voor een onvergetelijke naam.

1. Vertrek vanuit jezelf

“Als bedrijf wil je opvallen tegenover de concurrentie, zodat mensen je onthouden en over jou vertellen. Je naam is daarbij je eerste visitekaartje. Daarmee vat je een heel bedrijf samen in één woord, een hele uitdaging. Veel mensen maken de fout in het wilde weg te gaan brainstormen. Begin met op papier te zetten wie je bent, wat je doet en wat je uniek maakt. Denk na wat voor klanten je in jouw winkel of webshop wil. Zo kom je al op heel wat woorden die passen bij jouw bedrijf en die je kan gebruiken om in jouw naam te verwerken.” Volg deze tips om je brainstorm vervolgens tot een goed einde te brengen.

“Zet op papier wie je bent, wat je doet en wat je uniek maakt.”

2. Beter herkenbaar dan abstract

“Goede namen bieden herkenbaarheid. Kies niet voor een volkomen abstracte naam, want dan hebben mensen geen flauw idee wat je juist doet. Beter is een link te voorzien met het product of de dienst die je aanbiedt.” De naam Google werd afgeleid van ‘Googol’ dat een wiskundige term is voor een heel groot getal. Google biedt een enorme hoeveelheid informatie, deze naam past dus heel goed. Een naam als Jansen advocaten of CheapTickets is misschien een beetje fantasieloos, maar zo is wel meteen duidelijk wat je doet. Om je te onderscheiden kan je kiezen voor een naam als Solv, waarmee je uitdrukt dat je juridische zaken voor iemand oplost, of Eliza was here, waar een uniek reisverhaal aan vasthangt. “Zo kan je met je naam sfeer uitstralen en een imago opbouwen. Als je klanten de meerwaarde voelen in je naam, betalen ze ook graag iets meer.”

3. Wees gerust ambitieus

Toch kiezen kleinhandelaars zoals bakkers, slagers of autohandelaars vaker voor de zekerheid van hun eigennaam. “Als je vertrouwen wil wekken is je eigen naam een logische keuze. Heb je ambities om een groter publiek te bereiken, dan is dat een gemiste kans. Het is altijd goed om verder in de toekomst te kijken, ook al hoeft ‘internationaal gaan’ niet voor iedereen het hoogst haalbare doel te zijn. Ga vooral voor een naam waar je jezelf sterk door voelt, die je het vertrouwen geeft dat je goed van start gaat als bedrijf. Wat daarna komt, daar vind je dan wel een oplossing voor.” Wij lijsten alvast nog even de voor- en nadelen van een eigennaam als bedrijfsnaam op. Wat Floris interessant vindt aan de Belgische markt is de tweetaligheid. “Mijn Belgische klanten willen heel graag een naam in het Engels. Ze kiezen voor een derde taal als compromis tussen Nederlands en Frans.”

“Als je vertrouwen wil wekken is je eigen naam een logische keuze. Heb je ambities om een groter publiek te bereiken, dan is dat een gemiste kans."

Floris Hülsmann aan het woord

4. Schrijf wat je hoort

“Een belangrijk aspect van je nieuwe naam is de schrijfwijze. Wanneer mensen je naam horen, van vrienden of op de radio, is het belangrijk dat ze die naam ook online kunnen gaan zoeken.” Bijvoorbeeld bruzz.be, de website van de Vlaams-Brusselse media. Bruzz met dubbele Z? Eigenlijk niet zo’n goed idee. Het beste resultaat bekom je met een naam die je schrijft zoals je hem hoort. Is er toch verwarring mogelijk? Lees hoe je een mouw kan passen aan moeilijke domeinnamen

5. Check je naam op voorhand

Heb je de ideale naam gevonden? Check dan zeker of deze nog beschikbaar is. Dat kan je eenvoudig doen via onze domeinnaamchecker:

“Is je naam al ingenomen? Laat de moed dan niet zakken. Misschien is het domein niet in gebruik en kan je het overnemen. Je hebt ook altijd de keuze tussen verschillende extensies. Misschien is .be al bezet, maar kan je .vlaanderen nog wel claimen.” Geen paniek dus: er zijn altijd oplossingen als je domeinnaam al bezet blijkt.

 

“Er zijn altijd oplossingen als je domeinnaam al bezet blijkt.”

6. Denk aan je volledige branding

“Je zoektocht naar je naam helpt ook om na te denken hoe je jouw bedrijf gaat vormgeven. Als je goed over een naam hebt nagedacht, dan klopt alles: van het logo tot de sfeer in de winkel. Je branding toont volledig waar jij voor staat. Ik zie het als een drietrapsraket: je naam, je descriptor en je baseline. Je naam is het allerbelangrijkste, dat is de url waarop bezoekers je vinden op Google. Je baseline of slogan is wat jou uniek maakt. Een gouden tip: vergeet vooral ook je descriptor niet, de omschrijving van wie je bent of wat je doet. Ook hier kan je unieke namen voor bedenken, bv. autofluisteraar in plaats van garage. Daar liggen nog heel veel kansen om eruit te springen.”

Meer tips van Floris Hülsmann vind je in zijn boek Maak je naam onvergetelijk.  

Heb je de naam van je dromen gevonden? Registreer dan meteen de bijhorende domeinnaam!