Stap 2 - Naam

Bedenk een unieke bedrijfsnaam

Bedenk een unieke bedrijfsnaam

Klaar voor het bedenken van jouw eigen bedrijfsnaam? Begin met opwarmen door alvast in de creatieve flow te raken. Namenexpert Floris Hülsmann doet dat door te mediteren, te wandelen of door naar een plek te gaan waar hij nog nooit eerder geweest is.

Associeer

Neem je huiswerk van stap 1 er nog even bij. Op basis van deze kernwoorden die uitdrukken waar jij voor staat, ga je associëren met gerelateerde woorden. Je kan online synoniemen opzoeken, tools zoals Pondr voor jou laten brainstormen of checken wat mensen intikken in Google over jouw product via Answer The Public. Maar nog leuker is natuurlijk om zelf je brein te laten denken. Schrijf alle woorden neer die in je opkomen en cluster ze in mind maps. Zit je even vast? Dan kunnen deze 10 experimenten helpen om originele woorden te bedenken. Leer met enkele eenvoudige tips hoe je meer haalt uit je brainstorm.

Experimenteer

Nu je een hele hoop woorden op papier hebt, kan je daaruit je naam vormen. Daar bestaan verschillende manieren voor. Probeer er minstens 5 van uit:

Acroniem              Metafoor Alternatieve spelling
Aptoniem Beschrijvend Humor
Anagram Uitgevonden Samenstellingen
Alliteratie Klank Herhaling
Rijm Onomatopee Combinatie met cijfers

 

Experimenteer met gekke combinaties, of associeer verder op je favoriete film of tv-serie. Er is een heel gamma aan opties tussen rechttoe rechtaan en creatief. Ga niet voor een te letterlijke naam, maar zorg dat nog wel duidelijk is wat je doet. Eventueel kan je ook woorden in een andere taal bedenken, of net in het dialect.

En gewoon je eigen naam gebruiken als bedrijfsnaam? Dat is niet altijd een goed idee. Namenexpert Floris deelt waarom.

Zit je echt helemaal vast? Dan zijn er altijd nog specialisten zoals Floris Hülsmann die een naam voor jou kunnen bedenken.

Selecteer

Als je bovenstaande methodes uitprobeerde, heb je normaal gezien al een aantal mogelijke namen op papier staan. Hoe kies je daar nu de beste naam uit? Omcirkel je 5 favorieten, op buikgevoel.

Koppel die namen nog even terug naar jouw waarden en doelpubliek en kijk of die bij elkaar passen. Of nog beter: leg potentiële klanten rechtstreeks een aantal opties voor. Als je mikt op een internationale markt, ga je best ook even na of jouw naam daar niet onbedoeld iets ongepasts betekent. Op Urban Dictionary ontdek je of woorden een dubbele bodem hebben.

Verifieer

Check tot slot of jouw naam niet al door iemand anders bedacht is. Doe een snelle zoektocht op Google en social media en check of je domeinnaam nog vrij is. Als niemand in dezelfde regio of branche jouw naam gebruikt, zit je goed.