Inspiratie en tips

Waarom je ambities mee je bedrijfsnaam bepalen

13 juli 2021

Elke ondernemer kent het wel: je hebt een goed idee en wil zo snel mogelijk aan de slag. Toch neem je beter je tijd. Bepaalde beslissingen die je in het begin neemt, kan je later moeilijk terugdraaien. Het kiezen van de perfecte bedrijfsnaam is daar één van.

Belangrijk om bij stil te staan: past de bedrijfsnaam die je kiest wel bij je ambities en de markt die je wil aanboren? Dankzij dit stappenplan en de tips in dit artikel krijg je achteraf geen spijt.

Het Belgische minimum: een naam die tweetalig klinkt

Wie een Belgisch bedrijf opricht, zorgt er best voor dat de naam op z’n minst tweetalig klinkt. Je weet nooit hoe groot je bedrijf wordt. Een te Vlaamse (of andersom: te Franse) naam maakt het later moeilijk om ook onder de taalgrens door te breken. Al kan het natuurlijk ook een bewuste keuze zijn om het lokale aspect uit te spelen.

Het Belgische bedrijf Belisol is een goed voorbeeld van een bedrijfsnaam die in alle landsdelen tot haar recht komt. Anke Hoenraet van de marketingafdeling licht toe: “Belisol is de samentrekking van ‘Bel’ en ‘Isol’. Met de ‘Bel’ benadrukken we dat het om een Belgisch bedrijf gaat. ‘Isol’ verwijst dan weer naar een van de belangrijkste zaken bij het renoveren: isoleren. Dat verhaal klopt ook in het Frans. En dat is erg belangrijk voor ons als Belgisch bedrijf.”

Wat met internationale ambities?

Maar misschien reiken je ambities verder dan de eigen landsgrenzen? Wil je de wereld veroveren? Kies dan een naam met internationale allures. De Engelse taal kan een uitweg zijn, maar misschien kies je nog beter voor een klanknabootsing of zelfs een volledig nieuw woord. Wat ook kan is bestaande woorden samenvoegen tot iets nieuws. 

Bij het verzinnen van een naam die in verschillende talen werkt, komt heel wat research te pas.

Ga hierbij niet over één nacht ijs. Bij het verzinnen van een naam die in verschillende talen werkt, komt heel wat research te pas. Het Duitse Zalando pakte dat goed aan. Monica Franz, Corporate Communications Manager: “de oprichters van Zalando lieten mogelijke namen professioneel testen door ze voor te leggen aan focusgroepen. Zo kregen ze nuttige feedback over de associaties die Zalando opwekte, of het aansloeg als naam, en of het een internationale bijklank had.” 

Een slimme aanpak die duidelijk haar vruchten afwerpt. Zalando is vandaag actief in maar liefst 17 Europese landen. Ken je trouwens het volledige verhaal achter de merknaam Zalando?

Origineel uit de hoek komen werkt

Onze laatste tip geldt eigenlijk voor elk bedrijf: kies voor een unieke naam die nergens anders op lijkt. Het zorgt voor meer bekendheid en herkenning, maar ook juridisch is dat interessanter. Raadpleeg daarom best eerst de databank met beschermde namen.

Je bent zelf niet zo creatief? In dit artikel vind je verschillende methodes om tot een originele bedrijfsnaam te komen.

Wat moet je onthouden?

  • Kies je bedrijfsnaam in functie van je ambities. Bepaal op voorhand welke markten je (op lange termijn) wil aanboren en hou er rekening mee bij het kiezen van een naam.
  • Een goede bedrijfsnaam kan je in alle landstalen vlot uitspreken en is bovendien makkelijk te onthouden. Uitgebreid testen is de boodschap. Je wil geen klanten mislopen omdat ze niet weten hoe ze je bedrijf online kunnen vinden.
  • Kom origineel uit de hoek en probeer bijvoorbeeld eens een klanknabootsing of een semantische domeinnaam. Dat soort namen zijn vaak net iets makkelijker te onthouden.

Weet je niet goed waar beginnen? Deze 5 stappen leiden je snel naar het vinden van een eigen bedrijfsnaam.