Inspiratie en tips

Mix and match: stel je bedrijfsnaam samen met bestaande woorden

15 juli 2020

Een naam bedenken voor je bedrijf is een moeilijke balans vinden tussen originaliteit en helderheid. Wil je een nog niet bestaand woord als naam, dat toch voldoende vertelt over wat je doet? Combineer dan bestaande woorden in een nieuw samengesteld woord, net als Bloovi, Meattime en Molenbike.

Een samenstelling bestaat uit twee woorden die je combineert en aan elkaar schrijft, eventueel verbonden met een tussenklank. In het Nederlands kun je heel wat woorden combineren tot iets nieuws.

Met een bedrijfsnaam kan je nog een stuk vrijer (delen van) woorden met elkaar combineren, op basis van betekenis of klank. Zoals een porte-manteauwoord (naar het Engelse woord voor een koffer met twee compartimenten), uitgevonden door Lewis Carroll in zijn Through the Looking-Glass. Je mengt bestaande woorden als het ware samen in een koffertje. Denk aan brunch, glamping of mockumentary.

Zoek woorden die passen bij de doelstelling van je bedrijf en probeer ze te combineren. Zo kan je efficiënt in één woord meegeven wat je doet én tegelijk wat humor aan je naam toevoegen. Een techniek die werkt, zo bewijzen Pinterest en Netflix.

De bloeiende visie van Bloovi

In 2012 richtte Marnik D’Hoore www.bloovi.be op, intussen het bekendste digitale contentplatform in België, met een bijhorend vacaturekanaal bloovi.careers. Sinds kort is er ook een eigen magazine. De naam Bloovi was het resultaat van een creatief denk- en selectieproces. Marnik: “Ik probeerde wel 50 woorden en woordcombinaties. Ik koos er uiteindelijk ‘Blooming vision’ uit en zo kwam ik tot ‘Bloovi’. Dat woord bestond nog niet, maar dekt de lading van wat we doen: voortdurend inzetten op groei en evolutie. We helpen bedrijven met de verandering naar een digitaal businessmodel, door artikels te posten rond de thema’s ondernemen, innoveren, marketing en persoonlijk groeien.”

Ik probeerde wel 50 woorden en woordcombinaties. Het woord ‘Bloovi’ bestond nog niet, maar dekt de lading van wat we doen.

Meattime, een naam met vlees aan

Slager Henk was al 19 jaar een vaste waarde in Mariakerke bij Gent, toen hij besefte dat hij moest meespringen op de kar van de e-commerce. Samen met zijn vrouw Liesbet bedacht hij Meattime, waar je online vlees kan bestellen. Het vlees kan je dan op eender welk moment oppikken uit een versbox. Ook aan andere handelaars biedt hij die versbox aan, gekoepeld onder het platform deversbox.be. Liesbet: “Tijdens een brainstorm probeerden we samenstellingen uit met ‘meat’. De combinatie met me-time bleek perfect te passen, want Meattime levert meer me-time op. Bovendien beslist de klant zelf op welk tijdstip die de bestelling komt ophalen, los van onze openingsuren.”

De circulaire fietskoerier Molenbike

In 2016 lanceerde Antoine Struelens de coöperatieve fietsbezorgdienst Molenbike. Die vervoert voornamelijk lokale of biologische producten. De naam Molenbike kwam snel naar boven bij een brainstorm: “Molenbike verwijst naar onze vestiging in Molenbeek, naar fietsen en naar ‘molen’, iets dat ronddraait of circuleert. Daarin herkenden we zowel het wiel van onze fietsen als de circulaire economie waarin we actief zijn.” Het enige nadeel aan de makkelijk te onthouden naam? Dat mensen denken dat ze enkel in Molenbeek actief zijn en niet in heel Brussel.

Nog op zoek naar een originele naam? Probeer ook eens deze methodes om stap voor stap de jouwe te bedenken.