Inspiratie en tips

Biernamen met een lokale knipoog

10 september 2020

Je hebt een originele bedrijfsnaam bedacht, deze als merk gedeponeerd en de bijbehorende domeinnaam geregistreerd? Top! Zit het creatieve werk er daarmee op? Nee, hoor. Ook jouw producten of diensten breng je het liefst origineel aan de man. Neem ons stappenplan er anders nog even bij om ook daarvoor een onderscheidende naam te bedenken. Wie daar heel goed in zijn: kleine Belgische brouwerijen met de namen van hun bieren. Laat je inspireren door de biernamen van Dok Brewing Company (Gent), Brouwerij ‘t Verzet (Anzegem) en Brasserie de la Senne (Brussel).

Voorkeur voor een opvallend product

Kies jij soms ook een bier op de kaart, puur omwille van de opvallende naam? Je bent niet alleen! Namen als Moose Blues, Golden Tricky en Space Cadet (‘t Verzet), Nitro Meet You, Keep On Tripel, White MCA (Dok Brewing Company) en Zinnebir, Stouterik en Brussels Calling (Brasserie de la Senne) spreken tot de verbeelding. Alex Lippens, oprichter van Brouwerij ‘t Verzet: “Met onze opvallende namen willen we het creatieve karakter van onze bieren in de verf zetten. We willen niet zomaar een ‘Verzet blond’, ‘Verzet bruin’ en ‘Verzet amber’ op de markt brengen. Elk bier heeft zijn eigen karakter en persoonlijkheid en die moeten ook blijken uit de naam.” Dimitri Messiaen van Dok Brewing Company: “Wij hebben geen vaste bieren. We brouwen van elk bier 2000 liter en op is op. Dus moeten we constant nieuwe namen verzinnen. Janos, onze brouwer, stelt regelmatig ‘s ochtends aan ons team een biertje voor waar we een naam voor zoeken. We zetten de timer op 5 minuten en beginnen te freestylen. Soms gaan we er helemaal over, maar dat hoort bij een goede brainstorm.”

Elk bier heeft zijn eigen karakter en persoonlijkheid en die moeten ook blijken uit de naam.

Beter lokaal of internationaal?

Bieren zijn bij uitstek een lokale specialiteit. Speel je dat best uit door een heel lokale naam, of kies je toch beter voor een naam die internationaal herkenbaar is? Marta Resmini: “Bij Brasserie de la Senne zijn het onze oprichters, Yvan en Bernard, die de namen bedenken. Altijd met een link naar Brussel. De naam moet goed uit te spreken zijn als je het bier wil bestellen op café. Zeker omdat wij een heel internationaal publiek hebben. Gelukkig is het Brussels dialect duidelijk in het Frans, Nederlands en Engels.” Dimitri: “Bij Dok Brewing Company is dat wel anders (lacht). Een naam als Uw Dikke Ma Zit Aan De Zuid is voor een Italiaan onuitspreekbaar.” Marta: “Zo’n naam toont wel direct dat je lokaal werkt. Bij ons verwijst Zinnebir naar Zinneke, een bijnaam voor Brusselaars. ‘Bir’ in plaats van ‘bier’ is de link naar het Brusselse dialect.” Alex: “Wij steken vaak een verwijzing naar het type bier in onze naam: Oaky Moaky staat voor de vaten waarin het bier zijn aroma krijgt. Super Noah verwijst naar het Belgische karakter. Noah staat namelijk voor ‘No American Hops’.”

Onze biernamen hebben altijd een link met Brussel. Gelukkig is het Brussels dialect goed uit te spreken voor een internationaal publiek.

Wil je net als deze brouwers originele namen bedenken voor je producten? Probeer één van deze technieken uit.