Krëfel: maak een slimme associatie met je bedrijfsnaam

05 december 2022

Dacht jij ook dat elektroketen Krëfel een Duits bedrijf is? Dat is precies wat de oprichter van het bedrijf, een Belg nota bene, wilde bereiken. Ook de ‘ë’ in de naam is geen toevallige keuze. Al is het trema wel een lastpak in tijden van online communicatie.

In 1958, het jaar van de wereldtentoonstelling in België, besloot Auguste Marcel Poulet een eigen bedrijf op te richten dat huishoudelijke apparaten verkocht. Vooral televisies waren de nieuwe must-have in de Belgische huishoudens.

Hij had zijn bedrijf gewoon "Poulet" kunnen noemen. Een van de belangrijkste Franse merken van huishoudelijke apparaten en multimedia heet immers "Boulanger", naar de oprichters, de gebroeders Boulanger. Maar zouden ze hun eigen naam als bedrijfsnaam hebben gekozen als ze hadden geweten dat ze zo zouden groeien?

Een naam die Duitse kwaliteit uitstraalt

Auguste Poulet pakte het anders aan. "Om zijn merk te linken aan 'Duitse kwaliteit' vernoemde de oprichter zijn bedrijf naar Krefeld, een Duitse stad. De stad Krefeld vond het maar niks, en uiteindelijk moest hij de naam veranderen in Krefel," vertelt Frederic Berghmans, marketingmanager bij Krëfel. Om het Duitse gevoel te versterken, voegde Poulet een umlaut toe aan de eerste 'ë'.

Auguste Poulet pikte met zijn naam in op een trend die gelukkig ook duurzaam is gebleken. Ook vandaag staan Duitse merken voor veel consumenten nog steeds voor kwaliteit. Dat had hij dus goed aangevoeld!

Je laten inspireren door trends is een goed idee, zolang je het onderscheid kan maken tussen kortstondige hypes en fundamentele trends. Een Scandinavisch geïnspireerde naam voor een meubelzaak, een bakkerij met een Franse naam? We wedden dat dit zelfs over 20 jaar nog een goede keuze zal zijn…

Omzeil speciale tekens in je domeinnaam

De digitalisering van de wereld vandaag? Die had Auguste Poulet in 1958 natuurlijk niet voorzien. "Zo’n umlaut of accenten werken inderdaad niet erg goed op het net," bevestigt Frédéric Berghmans. "Dus hebben we het verwijderd uit de naam van de website. Tot bleek dat het bedrijf dat destijds verantwoordelijk was voor de belettering van onze vrachtwagens www.krëfel.be geschreven, mét de umlaut! Om te zorgen dat onze klanten online de weg vinden, hebben we zowel de domeinnamen krefel.be als krëfel.be gekocht. Of ze de naam nu met een umlaut typen of niet, ze komen altijd op onze site terecht.


Trema of geen trema? Dat is de vraag ... waar Krëfel nog altijd geen antwoord op heeft. Op de Facebookpagina is het bedrijf te vinden onder de naam Krëfel, en op Instagram onder de naam @krefelbe. "Die sociale netwerken zijn er geleidelijk gekomen en ondertussen evolueren de trends in communicatie en marketing", geeft Frédéric Berghmans toe.

Heb jij zelf ook een moeilijke bedrijfsnaam? Zo maak je een simpele url.

Gemak versus originaliteit: een dubbeltje op zijn kant

Conclusie? Praktisch-technisch gezien is een bedrijfsnaam met een speciaal teken niet ideaal. Maar ze voegen wel een vleugje originaliteit toe. Denk maar aan de biologische keten Färm, of aan Ikea, waarvan de productnamen bol staan met umlauts en andere speciale tekens.

En bij Krëfel? Daar houden ze nog steeds vast aan de umlaut die Auguste Poulet zo bewust toevoegde. Ze vestigen er in hun logo zelfs extra de aandacht op, door het in oranje te markeren.

Op zoek naar een originele naam voor je zaak? Gebruik dan onze brainstormtechnieken.

Is het webadres voor jouw idee nog vrij?