Inspiratie en tips

Hoe bescherm je je bedrijfsnaam?

27 augustus 2020

Wie met een eigen zaak start, moet aan veel denken. Ook aan het vinden van een goede naam voor je zaak, product of dienst. Wist je dat het interessant kan zijn om deze benaming te beschermen door het registreren van een merknaam? Zoniet, kan je misschien later problemen ondervinden. Hier lees je welke stappen je hiervoor kan zetten.

Merknaam, handelsnaam, domeinnaam, patent … What’s in a name?

Eerst een woordje uitleg over de verschillende soorten namen. Veel starters denken ten onrechte dat een merknaam hetzelfde is als de handelsnaam of de naam van hun onderneming. Een merk is de naam van je product of dienst. Maar beide namen kunnen wel (bijna) hetzelfde zijn. Zo heb je de handelsnaam ‘The Coca-Cola Company’ en het merk ‘Coca-Cola’. Wanneer je je onderneming laat registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen of KBO, bescherm je je handelsnaam, maar daarmee nog niet je merk en/of je logo. Dan is er ook nog de domeinnaam, of de naam van een website en een deel van de URL die bezoekers gebruiken om een website te bezoeken.

Jouw merk is uniek, bescherm het

Dat weet jij al lang natuurlijk, maar het kan belangrijk zijn om die uniciteit ook te laten registreren of beschermen. Want eens je je merk geregistreerd hebt, beschik je over een aantal rechten zoals het ‘verbodsrecht’. Hierbij kan je anderen verbieden om een identiek teken, logo of merknaam te gebruiken voor eenzelfde of gelijkaardig product of dienst. Bescherm je je merk niet, dan loop je het risico dat anderen dat met jouw merknaam of logo doen en jij het jouwe niet meer mag gebruiken.

Je kan je merknaam zelf laten registreren of ‘deponeren’, of je kan je hiervoor laten bijstaan door een merkenspecialist of merkenbureau. Een merk is namelijk meer dan een naam alleen. Ook je logo, je slogan, een bepaalde kleurencombinatie of nog andere details maken het uniek. Het kan dus behoorlijk technisch worden. Heb je je merknaam beschermd, dan mag niemand in dezelfde stad, hetzelfde land of dezelfde branche die naam gebruiken. En dat voor tien jaar.

Hoe bescherm je nu je merknaam?

1. Denk goed na over de naam van je merk

Je kan namelijk niet alle namen beschermen. Generieke namen of beschrijvende namen zijn algemene termen die iets beschrijven, zoals bijvoorbeeld ‘bakker’ of ‘slager’. Termen die alleen maar een product omschrijven, zijn niet onderscheidend en zijn geen merken. Je kan ze dus ook niet laten beschermen als merknaam. Zo is er de Nederlandse bakkerij BROOD, die z’n concurrenten niet kan verbieden ook het woord BROOD te gebruiken. Ze hebben er uiteindelijk BBROOD van gemaakt. Zo kunnen ze hun merknaam ook registreren, wat voor BROOD niet kon.

2. Check of je merknaam nog beschikbaar is

Sla er het Merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) of het Europees bureau (EUIPO) op na en check of de naam niet al geregistreerd werd.

Het overkwam Yasmin Vantuykom, oprichter en CEO van Efluenz, een Belgisch influencer marketing agency. Yasmin was zo enthousiast over haar nieuw opgerichte bedrijf, dat ze vergat te checken of haar oorspronkelijke naam ‘Influenz’ al bestond. Twee maanden na opstart werd ze opgebeld met de vraag of ze de naam kon veranderen. Die bestond namelijk al in het Brusselse. Yasmin: “Ik had me beter moeten informeren op juridisch vlak. Ik was al blij dat ze geen klacht hadden ingediend en ik geen boete moest betalen. Ik moest wél betalen om m’n naam te laten wijzigen, ook al ging dat maar om twee letters verschil. Achteraf gezien vind ik Efluenz wel een betere naam: Influenz heeft te veel de connotatie met influenza, het griepvirus. Toch raad ik starters aan om eerst goed te checken of hun gekozen naam niet bestaat.”

Yasmin Vantuykom (Efluenz)

Werd je naam nog niet geregistreerd? Dan kan je je aanvraag ‘deponeren’ om je naam te beschermen. Het BOIP beoordeelt elke aanvraag en gaat na of jouw merknaam aan alle wettelijke beschermingsvoorwaarden voldoet. De hele procedure, van aanvraag tot beoordeling, duurt in normale omstandigheden ongeveer drie maanden. Tijdig aanvragen is dus de boodschap.

3. Registreer je naam in de juiste klassen

Wanneer je je merknaam laat registreren, wil dat nog niet zeggen dat niemand anders die naam mag gebruiken in de Benelux. Een merk registreren doe je in verschillende klassen die vastliggen volgens een internationale standaard. Je kan kiezen tussen 45 verschillende klassen, waarvan 34 voor producten en 11 voor diensten. Producten zijn bijvoorbeeld kledingstukken, tapijten, meubelen, alcoholhoudende dranken, koffie, enzovoort. Onder diensten vallen dan weer reclame, verzekeringen, bouw, communicatie, .... Het kan dus zijn dat iemand jouw merknaam toch mag gebruiken wanneer hij of zij actief is in een totaal andere ‘klasse’ of branche. Let er dus goed op dat je de juiste klassen selecteert wanneer je je merk laat registreren. Zo staat de naam ‘OVB’ voor twee verschillende bedrijven of organisaties: het ene staat voor het Bouwpunt Oostvlaamse Bouwmaterialen, het andere voor de Orde van Vlaamse Balies.

4. Wees zeker van je stuk

Een merknaam online registreren in de Benelux kost 240 euro voor tien jaar bescherming, op papier 276 euro. Dat bedrag zie je niet terug als ze je aanvraag weigeren. Informeer je vooraf dus goed over je slaagkansen. Dan kan bij het Merkenregister.

Nu je een beschermde naam hebt, is het tijd voor de laatste belangrijke stap: werken aan je branding waardoor je merknaam bekend wordt bij je doelpubliek.