Inspiratie en tips

Een onomatopee als bedrijfsnaam, een goed idee?

06 juli 2020

Wanneer je op zoek bent naar een naam voor je zaak, is het een goed idee om je creativiteit de vrije loop te laten tijdens een brainstorm. Door middel van bepaalde technieken kom je zo op ideeën waar je in eerste instantie misschien niet aan dacht. Eén van die methodes is onomatopeeën oftewel klanknabootsingen gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een lijst aanleggen met geluiden en klanken die passen bij het bedrijf dat jij voor ogen hebt. 

Speech Splash 

Ook Jennifer Maus vond inspiratie bij een onomatopee. In april 2016 lanceerde ze Speech Splash, een vernieuwend taalconcept dat zich richt tot kinderen van 9 maanden tot 12 jaar. Ze biedt workshops en individuele thuisbegeleiding aan in Engels, Nederlands en Frans.

Jennifer Maus: “Kinderen zijn dol op onomatopeeën en woordspelingen. Terwijl volwassenen zich schamen omdat ze niet weten hoe ze een moeilijk woord moeten uitspreken, trekken kinderen zich daar niets van aan. Die ongedwongen houding vormt ook de essentie van onze aanpak. Onze naam moest dus al zeker vrolijk klinken. Verder wilden we er ook graag een verwijzing naar een taalbad in verwerken. Zo kwamen we op het idee van ‘speech splash’, op zijn beurt afgeleid van de onomatopee in het Frans ‘splitch splatch’, die doet denken aan een bad.”

Ook andere merken vonden inspiratie in onomatopeeën. Denk maar aan krokante etenswaren als de Crunch-reep of de krokante muesli van Cruesli. Of sissende drankjes met veel prik als Schweppes of Spa. 

Aandacht voor klanksymboliek 

Het is niet onlogisch dat Jennifer voor een “vrolijk klinkende” naam koos.  Klanksymboliek is een belangrijke factor wanneer je een naam kiest, zeker bij een onomatopee. Lange tijd dachten wetenschappers dat de relatie tussen klank en betekenis compleet willekeurig is. Als je het woord ‘aap’ niet kent, kan je niet afleiden dat het over een dier gaat.  Maar uit recente onderzoeken blijkt dat die relatie toch minder willekeurig is dan vaak wordt aangenomen.

Een paar voorbeelden. Veel woorden die de betekenis ‘rond’ in zich dragen, hebben een r-klank in zich (bijv. ring, en rollen). Ook vonden de onderzoekers een overeenkomst tussen de i-klank en ‘klein’. Denk maar aan het woord pink. Hou dus rekening met klanken in de zoektocht naar een naam, ze vertellen meer dan je denkt.

Kinderen zijn dol op onomatopeeën en woordspelingen.

Je brein koppelt bovendien ook bepaalde emoties aan klanken. Sommige klanken klinken zachter, ronder of scherper dan andere. Daardoor associëren we op termijn ook bepaalde woorden met eigenschappen en gevoelens. Hou daar rekening mee wanneer je je merknaam bedenkt. Het belang van klanksymboliek mag je dus niet onderschatten. Meer weten? Neem dan zeker een kijkje op onze blog over klanksymboliek.

Het plaatje moet kloppen

Ook voor Jennifer moest het plaatje kloppen, zowel qua klank als betekenis. “Het lag voor de hand dat ik een naam zou gebruiken die overeenkomt met de waarden en boodschap van mijn bedrijf. Toen ik op zoek ging naar een naam, heb ik me een paar dagen geconcentreerd op het bedenken en noteren van ideeën. Tot ik het licht zag (lacht). Als je van plan bent om een sterk merk uit te bouwen, zoek dan verder dan een louter descriptieve of doordeweekse naam.”  

Heb je nog wat hulp nodig bij de zoektocht naar een goeie bedrijfsnaam? Bekijk dan zeker ons 5-stappen-plan.