Zo maak je jouw website gebruiksvriendelijk

19 november 2020

Je hebt een eigen bedrijfsnaam gevonden en de bijhorende domeinnaam geclaimd? Tijd om jouw website helemaal op punt te zetten. Hou daarbij rekening met usability. Je wil niet dat bezoekers - jouw potentiële klanten - zich ergeren aan jouw website. Karl Gilis van AGConsult deelt zijn 4 tips voor een klantvriendelijke website.

Wees makkelijk te contacteren

Contactgegevens zijn niet alleen wettelijk verplicht om te vermelden, je toont er ook mee aan je bezoekers dat je er bent voor hén. Verberg je niet achter een contactformulier, ergens weggemoffeld op je site. Sommige klanten willen liever bellen of mailen. Laat hen toe om je te contacteren zoals zij dat willen. Hoe makkelijker mensen je kunnen contacteren, hoe beter. Toon de contactgegevens niet enkel op je contactpagina, maar ook in de footer of navigatie. Zorg ervoor dat je telefoonnummer meteen aanklikbaar is op gsm.

Schrijf vanuit het standpunt van je klant

Heel veel bedrijven spreken heel de tijd in de “wij”- en “ik”- vorm over hun producten en diensten en te weinig vanuit de klant. Dat zorgt voor een heel grote afstand. Vraag aan je eerste klanten waarom ze voor jouw oplossing kozen, want dat kan verschillen van de redenen waarom jij jouw product fantastisch vindt. Als je jouw product beschrijft door de ogen van je klanten, overtuig je makkelijker toekomstige klanten.

Reik een oplossing aan

Veel beginnende ondernemers pakken graag op hun homepage uit met wat ze te bieden hebben, terwijl je (potentiële) klanten vooral willen weten hoe je hen kan helpen. Een marktkramer mag nog de mooiste stand hebben, als hij het niet goed kan uitleggen, verkoopt hij niets. Klanten willen niet horen hoe fantastisch je bent, maar of je een oplossing voor hen hebt. Toon dat in woord en beeld.

Wees specifiek in wat je uniek maakt

Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Vertel jouw verhaal en hou het daarbij niet bij inhoudsloze grote woorden als “de snelste, beste, uniekste, innovatiefste”. Maak je USP’s specifiek. Meattime bijvoorbeeld is een slagerij met versboxen, waar je jouw bestelling kan ophalen wanneer het jou best uitkomt. Bookz&Booze biedt bijpassende flessen drank aan bij elk boek. En Madam Bakster biedt taarten aan die niet alleen lekker zijn, maar ook gezond.

Los van ergernissen bij bezoekers, zijn er bepaalde zaken die je verplicht dient te vermelden op je website. Heb je ook een Facebookpagina met je zaak? Ook daar ben je best zo gedetailleerd mogelijk. Geef zeker de naam van je bedrijf mee, een duidelijke omschrijving van wat je aanbiedt, een profielfoto (kan je logo zijn), een omslagfoto (liefst een sfeerbeeld uit je zaak of uit een campagne) en wat je van de bezoeker verwacht, zoals je zaak bezoeken of contacteren.

Heb je deze tips afgevinkt? Check gerust waar je nog aan kan denken bij het uitbouwen van jouw zaak!