Ik heb een online bestelling betaald, maar nooit ontvangen. Wat nu?

Dit is wat je kan doen

Stel: je koopt iets online, betaalt zoals het hoort maar je ontvangt je bestelling nooit. Wat kan je doen? Probeer onze tips om te vermijden dat het fout loopt.

Ben je op een valse verkoper gevallen, dien altijd klacht in bij de FOD Economie.

Kathleen van DNS Belgium

Hoe gaan criminelen te werk?

Sommige cybercriminelen zetten valse webshops op en laten je betalen voor producten die ze nooit zullen leveren. Zelfs als je goed uitkijkt kan het foutlopen.

Wat kan je doen?

Je hebt een pakje besteld en betaald, maar nooit ontvangen. Wat nu?

  • Bewaar alle orderbevestigingen. Wanneer het fout loopt, heb je die gegevens nodig om bijvoorbeeld de zaak door jouw kredietkaartmaatschappij te laten onderzoeken.
  • Contacteer de webwinkel en leg je klacht voor. Krijg je niet meteen reactie op je e-mail, neem dan telefonisch contact op – een persoonlijk gesprek helpt altijd.
  • Ben je op een valse verkoper gevallen, dien altijd klacht in bij de FOD Economie (zie kaderstuk).
  • Laat ook een beoordeling achter op de website of op Google, om andere gebruikers te waarschuwen.

Waar kan ik internetmisbruik melden?

Na een confrontatie met internetmisbruik is het aan te raden om je tot de FOD Economie of  je lokaal politiekantoor te wenden:

  • Met een klacht gerelateerd aan online handelspraktijken kan je terecht bij de FOD Economie. Dat kan wanneer je bijvoorbeeld denkt dat je consumentenrechten geschonden worden bij aan- of verkopen op het internet. Ook in het geval van spam en fraude bij merken of producten dien je best een klacht in bij deze overheidsdienst via het meldpunt.
  • Andere online misdrijven die strafrechtelijk vervolgd kunnen worden (bijvoorbeeld ICT-criminaliteit zoals phishing, hacking en identiteitsdiefstal) geef je aan bij je lokale politie. Zij nemen de zaak verder op en indien er een onderzoek komt, voert de RCCU of de FCCU dit uit.

Lees ook onze andere tips