Ik werd het slachtoffer van online oplichters. Wat kan ik doen?

Dit is wat je kan doen

Stel: je bent toch het slachtoffer geworden van een online oplichter. Wie kan je helpen?

We werken nauw samen met de FOD Economie om onbetrouwbare websites binnen de 24 uur offline te halen.

Kathleen van DNS Belgium

Je bent slachtoffer geworden van online oplichters? Of je hebt op z’n minst een vermoeden? Dan kan je via de FOD Economie of via je lokale politiekantoor stappen ondernemen: om je geld terug te vorderen; om verder misbruik te voorkomen; of om anderen te beschermen.

Wat doet DNS Belgium?

Daarnaast zijn er nog een aantal andere instanties die inspanningen leveren om het internet in België veilig te houden. Wij, DNS Belgium, zijn één van die instanties.

  • Wanneer iemand een .be-domeinnaam koopt, controleren we de gegevens van die persoon of dat bedrijf bij activatie van de domeinnaam. Is de registratie mogelijk verdacht, dan vragen we de identiteit van de houder op. Komen de gegevens niet overeen, dan activeren we de domeinnaam niet.
  • Ook domeinnamen die al geregistreerd zijn, controleren we. Zijn de gegevens niet correct of volledig? Dan nemen we contact op met de persoon of organisatie achter de domeinnaam. Deze krijgt dan 14 dagen de tijd om de gegevens te corrigeren.
  • Wanneer we verdachte activiteiten zien of vermoeden ( phishing , malware  etc), dan waarschuwen we de domeinnaamhouder.
  • We werken nauw samen met de FOD Economie om onbetrouwbare websites binnen de 24 uur offline te halen.

Blijf altijd goed opletten

Deze initiatieven reiken maar zo ver als de verantwoordelijkheden en de mogelijkheden van DNS Belgium lopen. .be-domeinnamen scoren goed op het vlak van veiligheid, maar het internet is natuurlijk veel meer dan .be-websites alleen. In andere woorden: je kan altijd het slachtoffer worden van cybercriminelen. Goed opletten is de boodschap!

Waar kan ik internetmisbruik melden?

Na een confrontatie met internetmisbruik is het aan te raden om je tot de FOD Economie of  je lokaal politiekantoor te wenden:

  • Met een klacht gerelateerd aan online handelspraktijken kan je terecht bij de FOD Economie. Dat kan wanneer je bijvoorbeeld denkt dat je consumentenrechten geschonden worden bij aan- of verkopen op het internet. Ook in het geval van spam en fraude bij merken of producten dien je best een klacht in bij deze overheidsdienst via het meldpunt.
  • Andere online misdrijven die strafrechtelijk vervolgd kunnen worden (bijvoorbeeld ICT-criminaliteit zoals phishing, hacking en identiteitsdiefstal) geef je aan bij je lokale politie. Zij nemen de zaak verder op en indien er een onderzoek komt, voert de RCCU of de FCCU dit uit.

Lees ook onze andere tips