Sociale impact in eigen regio

Zoals de naam doet vermoeden houdt SafeBrands de merken van haar klanten veilig online. Naast het beheren van domeinnamen, biedt het bedrijf uit Marseille al sinds 1997 internetmonitoring, cyberbeveiliging, hostingdiensten en SSL-certificaten.

SafeBrands neemt al sinds haar oprichting in 1997 allerlei maatregelen en initiatieven om haar milieu-impact zo klein mogelijk en de maatschappelijk impact in Marseille zo groot mogelijk te maken. Managing Director Frédéric Guillemaut licht toe hoe ze dat doen.

SafeBrands doet veel inspanningen om zijn milieu-impact en CO2-uitstoot te reduceren, onder andere door herbossingsprojecten te ondersteunen. Wat was voor jullie de reden om actie te ondernemen?

Frédéric: ‘We hebben het bedrijf 27 jaar geleden opgericht toen het internet nog iets magisch was. Hoewel we toen al zorgvuldig recycleerden op kantoor, stonden we nog niet stil bij ons energieverbruik of onze CO2-uitstoot. Toen we echter vaststelden dat ons datacenter destijds evenveel verbruikte als een sportstadion voor 30.000 mensen, was het duidelijk dat we iets moesten doen. Omdat we niet de middelen hadden om dure servers te kopen die minder energie verbruiken, hebben we een carbon tax ingevoerd. Wij betaalden die voor de helft zelf en we rekenden de helft door aan onze klanten. De opbrengst van de taks schonken we aan Action Carbone Solidaire van GoodPlanet. Het was niet veel, maar we waren al blij dat we iets konden doen.’

‘Enkele jaren later hebben onze mensen het project Save Green opgezet gesponsord door het bedrijf om afval te reduceren op kantoor. We deden geen spectaculaire acties, maar door bijvoorbeeld nieuwe mensen een mok te geven, hoefden we geen wegwerpbekers te gebruiken.’

‘We doen natuurlijk ook zoveel mogelijk voor het welzijn van onze medewerkers. Familiaal verlof is bijvoorbeeld niet verplicht in Frankrijk, maar we bieden dat toch aan. Hetzelfde geldt voor thuiswerken. Al in 2010 ontving SafeBrands het label Empl'itude als erkenning voor haar inzet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt toegang tot werk te bieden, onder andere door hen te trainen in sollicitatiegesprekken met de steun haar eigen werknemers ondersteunt.’

‘Het idee achter onze acties was heel eenvoudig: dit is de enige planeet die we hebben dus we moeten er zorg voor dragen.’

Veel kleine acties kunnen een groot effect hebben.

Frédéric: ‘Inderdaad. En achteraf gezien hebben ze op lange termijn wel een verandering in de mindset van onze mensen teweeggebracht. Mensen zoeken nu automatisch naar manieren om minder te consumeren, om energie te besparen. En dat is niet evident in een sector die veel energie verbruikt. Om je een idee te geven: in Marseille zijn er momenteel zeven datacenters en dat wordt stilaan problematisch voor de elektriciteitsvoorziening in de stad. Er komen daarom geen nieuwe datacenters meer, tenzij er tegelijk ook een nieuwe energiecentrale gebouwd wordt.’

Hoe zijn die kleine acties uitgegroeid tot wat jullie nu allemaal doen? Zat daar een strategie achter?

Frédéric: ‘Eigenlijk niet. We hebben nooit een duurzaamheidsstrategie uitgeschreven. We deden gewoon wat we vonden dat we moesten doen. Het idee achter onze acties was heel eenvoudig: dit is de enige planeet die we hebben dus we moeten er zorg voor dragen. We keken vooral naar wat we snel en op korte termijn konden realiseren. We vinden dat we onze carbon footprint moeten verkleinen: welke maatregelen kunnen we nemen? We willen sociale impact hebben in onze regio: hoe kunnen we dat realiseren? We zijn uiteraard niet naïef en we weten dat het goed overkomt bij klanten, maar er zat nooit een groter plan achter.’

Jullie zijn nu deel van het grotere Team Internet Group. Verandert dat veel op het vlak van CSR?

Frédéric: ‘Dat verandert alles. We moeten CO2-neutraal zijn, inclusiviteit wordt verplicht… Initiatieven hebben ook meer effect als ze centraal gestuurd worden, misschien kunnen we als deel van een grotere groep ook een grotere impact hebben. Het heeft ook consequenties voor de rapportering over CSR.’

‘Tegelijk kunnen we nog altijd onze vrijheid behouden en zelf kiezen aan welke goede doelen we geld geven. We geven bijvoorbeeld geen kerstcadeaus aan onze klanten. Ze krijgen in de plaats daarvan een mail waarin we uitleggen dat ze niets krijgen omdat we met dat budget goede doelen ondersteunen. Dit jaar is dat een lokaal project dat Oekraïense kinderen steunt, het was ook al een project voor cliniclowns, een lokaal voedselbedrijf dat langdurig werklozen tewerkstelt…’

De lokale verankering van jullie acties lijkt heel belangrijk?

Frédéric: ‘Dat is zo. De eerste naam van ons bedrijf was Planet Marseille, naar een rapnummer van een lokale band. We houden van Marseille en we zijn ervan overtuigd dat het goed is om lokaal actie te ondernemen. Het is zeker niet de meest welvarende buurt van Frankrijk, daarom praten met scholen en jongeren om hen hier een stageplaats aan te bieden. Daarom bieden we werkzoekenden uit de regio die sollicitatietraining. We zijn wel trots dat we lokaal enige maatschappelijke impact hebben. Het is trouwens op ethisch vlak dat we volgens mij de grootste impact hebben.’

‘Er zal altijd weerstand zijn. Vandaar dat een goede balans tussen je idealen en wat praktisch haalbaar is, zo belangrijk is.’

Wordt het moeilijker om nieuwe doelen te stellen wanneer je al twintig jaar lang zoveel doet?

Frédéric: ‘Het is volgens mij vooral moeilijk om de juiste balans te vinden tussen je idealen en wat praktisch haalbaar is. We proberen lokaal in te kopen. Ik stelde vast dat collega’s hun muis en toetsenbord op Amazon kochten. Wanneer je er toch op aandringt om dat lokaal te kopen, komt er wel wat tegenkanting. Want op Amazon heb je veel keuze, is het gemakkelijker… Er zal altijd weerstand zijn. Vandaar dat een goede balans belangrijk is.’

‘Als het enigszins kan, reizen we per trein. De SNCF is bovendien een klant van ons. Maar soms is het gewoon veel praktischer om te vliegen. Maar ook daar weer: als je vanuit Marseille vliegt is RyanAir de evidente keuze. Maar wij vermijden RyanAir. Dat voelt ethisch niet correct aan, omdat ze niet correct belastingen betalen. Dus nemen we de toch trein. Je bent dan wel een stuk langer onderweg. Het is het niet altijd eenvoudig.’

‘Wanneer ik onze mensen eten zie bestellen via UberEats, spreek ik hen daarop aan, omdat je nooit zeker bent of de fietsleverancier niet wordt uitgebuit. Ik mag me daar eigenlijk niet mee bemoeien, want dat gaat over hun privéleven. Maar ik kan het niet laten. Ze doen trouwens toch gewoon hun zin hoor.’

CSR heeft een impact op het imago van een organisatie. Hoe belangrijk is dat voor jullie? Pakken jullie er bewust mee uit?

Frédéric: ‘We pakken er niet groots mee uit, maar we vertellen er wel over op LinkedIn bijvoorbeeld. Omdat we het als troef proberen uit te spelen wanneer we mensen aanwerven. Technisch mensen vinden is nog nooit gemakkelijk geweest, dus het kan alleen maar helpen.’

‘Als salesargument doet CSR naar mijn gevoel niet veel, omdat alle registrars min of meer hetzelfde doen. Je kan daar moeilijk het verschil maken, maar we nemen het wel altijd mee in tenders. De selectie gebeurt eindelijk toch op basis van de prijs, helaas.’

Alles over de uiteenlopende duurzaamheidsinitiatieven van SafeBrands lees je op hun website.

Deel jouw verhaal en inspireer anderen!

Ben je een .be-registrar die maatschappelijk verantwoord onderneemt en wil je graag je verhaal kwijt om anderen te inspireren? Neem dan gerust contact op met ons.

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.