Nieuws

Dit waren de domeinnaamtrends van 2023

01 februari 2024

Het begin van een nieuw jaar is een typische lijstjesperiode: het beste boek, de meest aangrijpende film, het meest onvergetelijke concert van het jaar… De media stonden er de laatste weken bol van.

Jammer genoeg vonden we nergens een lijstje over domeinnamen. Gelukkig onderzochten we in 2023 zelf elke maand nieuw geregistreerde .be-domeinnamen om te zien welke termen populair zijn. Dat leidde tot enkele opvallende trends en conclusies.

De wat? De fofstudio!

Er zijn een heel aantal termen die we jaar in jaar uit, steevast elke maand in de top 50 zien verschijnen. ‘Group’ vinden we maar liefst zes keer terug in de maandelijkse top 5.  Enkel ‘studio’ doet het nog beter en stond enkel in februari van het voorbije jaar níet in de top 5 (het stond toen op de elfde positie).

Die laatste doet het heel goed in de gekste samenstellingen. Dat blijkt uit onderzoek van de lagere regionen van onze ranglijst. Bij een AI-studio is kunnen we ons nog iets voorstellen, maar wat een akisstudio, akstudio, amstudio of een fofstudio zijn… daar hebben we geen idee van. De website fofstudio.be geeft voorlopig geen antwoord op onze vragen.

Groeiende populariteit van 'studio' sinds 2017.

Immo’ dat in de periode 2018-2022 amper 1 keer zijn pole position moest afstaan, lijkt daarmee definitief van de troon gestoten. De term stond in 2023 zelfs maar 3 keer in de maandelijkse top 5. De hoge hypotheekrente en de afgekoelde vastgoedmarkt zitten daar vast voor iets tussen.

Asbest en zonne-energie in Vlaanderen

Dat 2023 niet meteen het meest geschikte jaar was om vastgoed te kopen, blijkt ook uit andere termen die het opvallend goed deden. We investeerden liever in onze oude woning dan een nieuwe te kopen. En daar voer een andere beroepsgroep dan de vastgoedmakelaars wel bij het voorbije jaar.

2023 mag je gerust het jaar van de zonne-energie en de verstoppingen noemen. In het voorjaar kropen we nog massaal op ons dak om de Eternit-platen te verwijderen (herinner je het asbestattest). Het asbestattest werd verplicht in november 2022 en in januari 2023 verscheen de term uit het niets op de 14e plaats. ‘Asbest’ stond toen op 24, om in februari naar 7 op te klimmen en dan in stilte te verdwijnen, samen met de heisa rond het asbestattest.

2023 mag je gerust het jaar van de zonne-energie en de verstoppingen noemen.

Zonder een dak boven je hoofd, is het leven best zwaar. Zodra de afbraakwerken achter de rug zijn, duikt ‘construct’ op in de .be-domeinnamen. In het voorjaar eerst nog bescheiden, om in juli de vierde positie op te eisen. In diezelfde maand staat ‘dakwerken’ trouwens opvallend op 1.

We zijn in 2023 niet alleen op onze daken geklommen om asbest te verwijderen. Termen als ‘energy’ (3e positie in juni), ‘solar’ (9e in mei) en ‘energie’ (15e in februari) waren vaste waarden in .be-domeinnamen geregistreerd in 2023. De subsidies op zonnepanelen zijn per 1 januari 2024 volledig afgeschaft en werden in 2023 al gehalveerd. Of de spaarzame Belg ook dit jaar nog in zonnepanelen wil investeren, weten we je volgend jaar te vertellen.

Debouchage, avec accent, mais sans e

Een heel ander verhaal bij onze Franstalige landgenoten jammer genoeg. Geen investeringen in groene energie, maar doffe ellende en verstoppingen troef in Wallonië. Althans, dat is toch wat de domeinnamen ons voorhouden.

Welke andere conclusie kunnen we immers trekken uit de steile opgang van de ontstoppers en loodgieters? Waar ‘debouchage’ en ‘débouchage’ in april respectievelijk nog op 17e en 52e positie stonden, staan ze in mei trots op 1 en 2. In augustus wisselen ze hun toppositie: ‘debouchage’ staat op 2.

De alerte lezer heeft zich uiteraard al de vraag gesteld of dat trouwens niet met een accent aigu op de eerste e geschreven wordt? Uiteraard, maar dat zal de domeinnaamhouders in augustus worst wezen: ‘dbouchage’ staat op 1. Als je dat hardop leest, klinkt dat overigens helemaal correct.  

Het plotse succes van 'debouchage' en 'plombier' in het najaar van 2023.

Ontstoppers en loodgieters hadden wel wat anders aan hun hoofd dan spelling. In september doen ze hun succesverhaal nog eens over met ‘plombier’ op 1 en ‘plombiers’ op 6. Het was de enige maand waarin ze in onze top 50 voorkwamen. Het resultaat van hun harde werk mag er dan ook zijn; op nummer 1 in oktober: ‘clean’.

Verklaring gezocht

Veel trends in domeinnaamland kan je verklaren door een blik op de actualiteit te werpen.

We hadden het al over vastgoedprijzen, het asbestattest en de premies voor zonnepanelen. In oktober bereikte de goudprijs recordhoogten. De oorlog tussen Israël en Palestina, deed veel mensen teruggrijpen naar die veilige investering. De domeinnaamwereld reageerde onmiddellijk: ‘goud’ en ‘inkoop’ doken vanuit het niets op in de top 10 van meest gekozen termen in nieuw geregistreerde .be-domeinnamen.

Maar soms spotten we bijzonderheden waarvoor we geen verklaring hebben.

Nissan’, ‘dealer’ en ‘car’ waren opvallende verschijningen in maart. Je kan nauwelijks naast het verband tussen die termen kijken. Maar waarom ze precies in maart zo goed scoorden en wat Nissan voor heeft op andere automerken… Geen idee.

Het meest opvallende fenomeen zagen we in augustus 2023. Afkortingen als ‘bqb’, ‘btb’, ‘bwb’, ‘bnb’, ‘bzb’ overspoelden toen eenmalig de top vijftig. We zochten het even voor je op:

  • Bqb is de Belgische quizbond
  • Btb is de Belgische transportarbeidersbond
  • Bwb staat voor Belgisch witblauw
  • Bzb is de Belgische beroepsvereniging voor zelfstandige tussenpersonen in het bank- en verzekeringswezen.
  • Bnb is natuurlijk een bed and breakfast. Maar de termen hierboven doen ons vermoeden dat het even goed de Belgische nudistenbond kan zijn. Of de Belgische natuurliefhebbersbond.

Waarom al die verenigingen net in augustus een domeinnaam registreren en voor een afkorting kiezen in de plaats van hun volledige naam, zal voor altijd een raadsel blijven.

België boven

Alles wat Belgisch is, doet het overigens altijd uitzonderlijk goed in .be-domeinnamen.

Bruxelles’ en ‘antwerpen’ spelen bijna het hele jaar door haasje-over en zijn consistent erg populair in .be-domeinnamen. Dat geldt – in iets mindere mate – ook voor ‘liege’, ‘gent’ en  natuurlijk ‘belgium’ zelf. Een heel jaar lang leek er een chauvinistische golf door domeinnaamland te waaien. Iets wat we gewoonlijk enkel vaststellen in periodes van grote sportwedstrijden zoals een WK voetbal of Olympische Spelen.

Dat Belgen Bourgondiërs zijn weerspiegelt zich ook in de populairste domeinnamen van 2023. Termen als ‘food’, ‘pizza’, ‘bar’, ‘restaurant’ doen het elke maand goed. Hetzelfde geldt voor ‘fun’, ‘beauty’, ‘event’, ‘art’…

Het is duidelijk dat Belgen, eenmaal ze hun huis – bij voorkeur met premies en subsidies én alleen maar als het wettelijk verplicht is – onder handen genomen hebben, graag van het goede leven genieten.

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.