Nieuws

Wat gebeurt na je dood met je socialmedia-accounts?

02 november 2021

Wist je dat Marilyn Monroe meer dan 245.000 volgers heeft op Twitter? En dat de filmdiva – die nota bene in 1962 overleden is – om de paar dagen tweet op haar officieel geverifieerde account? Wist je dat supersterren Michael Jackson en Prince zelfs jaren na hun dood nog heel actieve Instagram-accounts hebben?  

Ze hebben die natuurlijk nooit zelf onderhouden en de mensen die er voor hun dood mee bezig waren, zijn dit waarschijnlijk blijven doen om de marketingmachine rond de sterren draaiende te houden. Maar misschien is het je ook al overkomen dat Facebook je een vriendschapssuggestie doet van iemand die overleden is. Dan krijgen die suggesties van Facebook, die sowieso al vaak vergezocht zijn, toch een luguber kantje. Het deed ons afvragen wat er na je dood gebeurt met je online accounts en domeinnamen.

Herdenkingsstatus op Facebook en Instagram 

Op Facebook en Instagram zijn er drie opties: 

  • je account wordt een herdenkingspagina, 
  • je account wordt verwijderd, 
  • je account blijft online voortbestaan.   

Op Facebook kunnen accounts van overledenen een herdenkingsstatus krijgen. Dat veronderstelt wel dat je voor je account een contactpersoon benoemt die die status na je dood kan aanvragen. Facebook legt je in detail uit hoe je zo'n contactpersoon benoemt.

Een herdenkingsstatus is ook een extra beveiliging voor het Facebook-account, want niemand kan zich dan nog aanmelden op dat account, ook niet de aangewezen contactpersoon. Die kan evenmin je chatberichten lezen, vrienden verwijderen of toevoegen, maar hij kan wel je profiel- en omslagfoto wijzigen… en de verwijdering van je account aanvragen.

Instagram heeft een speciale pagina waar je het account van een overleden persoon kan rapporteren. Door het formulier in te vullen, geeft Instagram het profiel van de overledene de 'herdenkingsstatus'. Hiervoor moet je een bewijs van overlijden indienen, samen met enkele persoonlijke gegevens. Op dezelfde manier kunnen je nabestaanden je account ook laten verwijderen. Niemand kan het profiel dan nog aanpassen en niemand kan nog likes, tags, berichten of reacties achtergelaten. Het profiel krijgt evenmin nog nieuwe volgers. Maar de foto’s die je bij leven deelde blijven zichtbaar voor vrienden.

Twitter heeft het allemaal wat minder strak geregeld. Op hun supportpagina’s lezen we dit: ‘Wanneer een Twitter-gebruiker is overleden, kunnen we samenwerken met een persoon die gemachtigd is om de nalatenschap af te handelen, of met een geverifieerd familielid van de overledene, om een account te deactiveren.’ Ze kunnen samenwerken met een persoon die gemachtigd is… dat klinkt toch heel erg alsof je account gewoon blijft bestaan

 

Sociale zombiemedia 

Hoe dan ook blijken voorlopig heel weinig mensen de opties die Facebook, Instagram, Twitter etc. bieden te benutten en blijven accounts van overledenen met pure doodsverachting bestaan. Heel begrijpelijk trouwens, want tenzij je een influencer bent, ben je waarschijnlijk niet in díe mate met sociale media bezig, dat je wakker ligt van wat er met je accounts moet gebeuren na je dood. Het zijn zorgen voor later, of voor een ander.  

Het gevolg is wel dat volgens schattingen er nu al tussen 10 en 30 miljoen dode Facebook-gebruikers zijn. Dat is amper 1 procent van alle Facebook-accounts en dat lijkt weinig, maar op lange termijn en puur mathematisch komt er een moment dat er meer accounts van overledenen zijn dan van levenden. Tenzij we alsnog en en masse een beheerder gaan aanduiden. 

 

Wat met overleden domeinnaamhouders? 

We zien diezelfde nalatigheid ook vaak bij domeinnamen. ‘Mensen passen na een overlijden het e-mailadres van de contactpersoon niet aan en dat gaat na een bepaalde tijd offline’, zegt Peter Vergote, onze Legal & Corporate Manager. ‘Daardoor kan niemand nog een transfercode aanvragen en wordt het complex om de domeinnaam en eventueel onderliggende website over te nemen.’ 

Wat moet je dan wel doen met een domeinnaam van een overledene? ‘Wanneer de domeinnaam op naam staat van een rechtspersoon, zoals een vzw, bv, nv, etc. dan moet er in principe niets gebeuren’, licht Peter toe. ‘Behalve misschien de naam van de contactpersoon aanpassen, wanneer die overleden is.’  

Dat is anders bij een overname of een faillissement. In die gevallen zijn respectievelijk de overnemer en de curator bevoegd voor de domeinnaam. Een document van de curator of een officieel document dat de overname bevestigt, volstaan om de bevoegdheid over te dragen. 

Wanneer een .be-domeinnaam geregistreerd is op naam van een particuliere persoon die overleden is, dan zijn het de nabestaanden die beslissen wat er verder mee gebeurt.  

  • Als het een persoonlijke domeinnaam is (bv. voornaam-naam.be) die niet actief hoeft te blijven, moeten de nabestaanden contact opnemen met hun registrar. 
  • Als het de bedoeling is dat de domeinnaam blijft bestaan én wordt overgezet naar een nabestaande, dan moet de nabestaande contact opnemen met DNS Belgium en een overlijdensbericht kunnen voorleggen waarin zowel de naam van overledene als van de overnemer voorkomen. 

De digitale kluis

In de digitale samenleving bestaat ons online leven uit meer dan social media en websites. We hebben steeds meer digitale gegeven, online documenten en accounts bij overheidsinstellingen, webshops, organisaties… Wie krijgt daar toegang toe na je dood?

Al 56.000 Belgen hebben een online kluis bij een notaris. Het is een manier om je digitale nalatenschap te regelen. In zo’n kluis steek je officiële, digitale documenten, maar je kan er ook paswoorden en accounts opslaan. En jij alleen bepaalt wie toegang krijgt tot je digitale kluis.

Een digitale kluis is bovendien volledig gratis. En omdat de servers van de kluizen op Belgisch grondgebied staan, zijn ze beschermd door de Belgische privacywetten.

Voor alle vragen over je domeinnaam kan je altijd terecht op onze contactpagina en bij onze supportafdeling.