Heeft het zin om aangifte te doen van online fraude?

FAQ

 

Deze FAQ werd beantwoord in samenwerking met TBD. 

Ja. Zelfs als je denkt dat het “toch niets zal uithalen”, is aangifte doen bij online fraude belangrijk.

Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere (potentiële) slachtoffers.

 

Waarom je altijd aangifte moet doen:

Je helpt fraude in kaart brengen

Elke aangifte geeft de politie en instanties zoals Safeonweb een beter beeld van:

  • hoe oplichters te werk gaan
  • welke trucs in omloop zijn
  • waar nieuwe risico’s opduiken

Zo kunnen ze andere mensen waarschuwen en grote fraudeconstructies sneller herkennen.

Je voorkomt dat anderen slachtoffer worden

Door jouw melding kunnen:

  • banken en platforms sneller verdachte accounts blokkeren
  • Safeonweb.be waarschuwingen uitsturen
  • nieuwe slachtoffers tijdig gewaarschuwd worden

Aangifte doen is dus ook een vorm van digitale burgerzin: je helpt anderen door jouw ervaring te delen.

Je vergroot de kans op schadevergoeding

Wil je je geld terug via:

  • je bank
  • je verzekering
  • of een juridische procedure?

Dan heb je in veel gevallen een officiële aangifte nodig als bewijs.

 

Waar en hoe doe je aangifte?

Bij de lokale politie

Ga naar het commissariaat in je buurt. Neem bewijsstukken mee (bv. e-mails, screenshots, betaalbewijzen).

Online melden bij Safeonweb

Stuur verdachte berichten of links naar verdacht@safeonweb.be

Meld fraude via meldpunt.belgie.be

 

Zo kan je anderen helpen:

Veel mensen denken dat aangifte doen geen zin heeft. Of ze schamen zich omdat ze erin getuind zijn. Jij kunt hen het duwtje in de rug geven dat ze nodig hebben.

1. Moedig aan om het toch te melden

  • Leg uit hoe meldingen bij fraudeonderzoeken gebruikt worden.

📝 Enkele goede argumenten

  • “Je helpt niet alleen jezelf, maar ook anderen.”
  • “Zonder aangiftes blijft het onder de radar.”
  • “Het is echt de moeite, zelfs als je geen geld terugkrijgt.”

2. Help bij de praktische kant

  • Bied aan om mee naar de politie te gaan
  • Help met het online invullen van een melding
  • Verzamel samen de juiste info:
    • Wat is er gebeurd?
    • Wanneer en hoe?
    • Heb je betaalbewijzen, screenshots of berichten?