Online gaan met je webshop

Consumenten vinden een webshop vandaag een logische aanvulling van een fysieke winkel. Of je nu kleding, boeken of voeding verkoopt, je klant verwacht dat hij je aanbod op het internet kan raadplegen en online een bestelling kan plaatsen. Handelaars die nog geen webshop hebben, maken vooraf best een aantal overwegingen. Een eigen webshop opstarten brengt immers enkele uitdagingen met zich mee. Maar wie die niet over het hoofd ziet, kan van zijn webshop een succes maken.

Een eigen website

Tegenwoordig kan je je producten op verschillende platformen verkopen. Bol.com, Facebook, Instagram… Maar niets is beter dan een eigen website om je producten op te verkopen. 

Een eigen website op internet is namelijk helemaal van jou. Alleen jij bepaalt wat er gebeurt. Dit in tegenstelling tot een webshop op sociale media of Bol.com, waar het altijd mogelijk is dat de eigenaars van deze platformen plots de voorwaarden of tarieven veranderen. Iets wat een grote impact op jouw webwinkel kan hebben.

Een eigen website blijft dus een must om op een duurzame manier een webshop op te zetten. Zo ben je zeker dat je in de toekomst niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Een goede domeinnaam

Naast de hosting voor je eigen website heb je ook een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam is logisch en makkelijk te onthouden. Bij een domeinnaam als bloemenenplanten.be verwacht je als klant bloemen en planten te kunnen kopen. Er is geen verwarring mogelijk over je aanbod en klanten kunnen de domeinnaam makkelijk onthouden. 

Verder is een duidelijke domeinnaam interessant voor je vindbaarheid online en het verbeteren van je positie in de zoekresultaten van Google. Wanneer iemand ‘bloemen en planten’ in de zoekmachine intypt, zal je website dankzij de relevante domeinnaam een hogere ranking krijgen. 

Controleer of je domeinnaam nog beschikbaar is. Verder doe je er goed aan om te kijken of er geen concurrenten met een gelijkaardige domeinnaam zijn. Zo voorkom je verwarring onder je klanten.

Een online betaalsysteem

Eens je een eigen website en goede domeinnaam hebt, is het wel zo handig om een online betaalsysteem te hebben voor je webshop. 

Paypal is een bekend betaalsysteem dat je eenvoudig aan je website kan koppelen. Alleen heeft niet elke klant een Paypalaccount. Als je het klanten makkelijk wil maken om online te betalen, moet je betaalmogelijkheden zoals Bancontact, iDEAL of Visa aanbieden. Afhankelijk van het content management systeem van je website en je technische expertise, is dit al dan niet in een paar klikken gefixt.  Houd er wel rekening mee dat je bij de meeste betaalproviders een kleine som betaalt per transactie. Meestal gaat het om een paar tiental eurocent. Betrouwbare betaalproviders vermelden die tarieven op hun website. 

Kwalitatieve productfoto’s

 Het oog van de consument wil ook wat. Productfoto’s zijn ontzettend belangrijk om je webshop te laten slagen. Besteed dus aandacht aan de beelden op je website. Zo zorg je ervoor dat je webshop er professioneel uitziet en vertrouwen uitstraalt. 

De investering in een goede fotograaf betaalt zichzelf dubbel en dik terug. Daarnaast kan je ook zelf aan de slag gaan met productfotografie. Met een spiegelreflexcamera, een mooie achtergrond en een fotobewerkingsprogramma kom je al een heel eind. 

Houd in je productfotografie ook rekening met de personal branding van je bedrijf. Wil je strakke, minimalistische foto’s tegen een witte achtergrond? Of net foto’s die familiale gezelligheid uitstralen? Zorg dat er een logische link is tussen de producten die je verkoopt en de sfeer die je met je foto’s schept. 

Online marketing

Klanten komen helaas niet zomaar op je webshop terecht. Meestal zal je hen daarin moeten begeleiden. Denk aan je online vindbaarheid en zorg voor een goede positie in Google. Dit doe je via relevante teksten met de juiste zoekwoorden, en een website die technisch in orde is en een korte laadtijd heeft. Laad je productfoto’s dus niet op in hun ware grootte maar verklein ze eerst alvorens ze op je website te plaatsen. 

Verder zijn ook sociale media een geweldige plaats om je webshop te promoten. En zowel Facebook als Instagram kan een nuttig aanvullend verkoopskanaal zijn. Maar denk dan wel goed na over waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo zullen veertigers waarschijnlijk wel op Facebook zitten maar misschien niet op TikTok of YouTube. Deze twee sociale mediakanalen zijn dan weer bijzonder nuttig wanneer je tieners wil bereiken. 

Het bestelproces

Zorg dat het bestelproces aan de wettelijke vereisten voldoet en dat voorwaarden voor levering en terugname, eventuele extra kosten etc. duidelijk zijn. Zo vermijd je dat jij of je klanten achteraf voor verrassingen komen te staan.

Hou je klanten voldoende vaak op de hoogte van hun levering. Zorg voor een automatisch mailtje waarin je hen bedankt voor de aankoop en hun bestelling bevestigt. Dat laatste is belangrijk omdat de klant na de bevestiging aan de aankoop gebonden is. Licht je klant ook in over de volgende stappen van de levering. Wanneer je klant weet wanneer hij zijn aankoop mag verwachten, voorkom je dat hij je mailt en belt om te vragen waarom zijn bestelling nog niet geleverd is.

Zo. Wanneer je dit allemaal hebt overwogen en geregeld, ben je klaar om klanten naar je webshop te trekken en je producten online te verkopen. Veel succes!

Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.