Nieuws

Website of sociale media: wat bepaalt de keuze van Belgische bedrijven?

04 april 2024

Vandaag weet elk bedrijf dat digitale communicatie van cruciaal belang is. De mogelijkheden om online aanwezig te zijn, evolueerden de laatste jaren in sneltempo. Er is keuze te over, alleen al op het vlak van sociale media. Wat zorgt ervoor dat bedrijven kiezen voor een website, sociale media of beide? We kijken naar wat ons onderzoek uit 2023 leert.  

Om je merk of naam te beschermen, raden we aan om je merk- of bedrijfsnaam te laten registreren als domeinnaam. Voor velen is het een no-brainer, toch kunnen we dit niet genoeg benadrukken. De prijs is geen punt: je registreert al een domeinnaam voor 10 euro. 

Zo voorkom je misbruik of buitensporige prijzen wanneer je in de toekomst een website wil lanceren. 

Voordelen en barrières voor websites  

Er zijn veel redenen om voor een website te kiezen, maar geloofwaardigheid, veiligheid en betrouwbaarheid zijn doorslaggevende factoren. Het helpt het om klanten aan je te binden en 24/7 voor hen beschikbaar te zijn. 

In onze bevraging was maar liefst 60% van de bedrijven niet van plan om een website te creëren. De voornaamste reden: een website maken vraagt veel middelen en kennis. Sociale media spelen daar natuurlijk een rol in. Sommige ondernemers vinden dat sociale media volstaan als communicatiekanaal of vinden een website simpelweg niet ‘nodig’ of passend bij de aard van hun activiteiten.  

Voordelen en barrières voor sociale media 

Zelden kiezen bedrijven uitsluitend voor sociale media. Dit lijkt vooral een aanpak bij eenmanszaken. Meestal vormen sociale media een aanvulling bij de website van het bedrijf.  

Waarom zou een bedrijf dan kiezen voor sociale media als belangrijkste communicatiemiddel? Het antwoord ligt voor de hand: door de eenvoud. Naast gebruiksgemak van het platform zijn de klanten van een organisatie er vaak al te vinden. Via deze weg kan je hen snel bereiken. Sociale media zorgen voor directe interactie met je doelpubliek en mogelijk voor meer leads naar je website.  

Waar zitten de beperkingen van sociale media? Een social media account is nooit jouw eigendom, daar komen nadelen bij kijken. Je bent afhankelijk van het beleid van, vaak, grote Amerikaanse of Chinese ondernemingen. Bedenk hoe Twitter naar X evolueerde onder leiding van Elon Musk. Je bent ook gebonden aan een bepaalde functionaliteiten, design of content mogelijkheden die het platform aanbiedt. De grootste troef van een website is ownership: jij bepaalt… alles. 

Wanneer je enkel op social media vindbaar bent, stuit dat mogelijk op een gebrek aan vertrouwen bij klanten. Uit ons onderzoek blijk dat sociale media minder betrouwbaar ervaren worden om aankopen te doen. Ook ondernemers hebben veel meer vertrouwen in de website van een bedrijf dan in zijn sociale media.  

Zowel websites als sociale mediaplatforms bieden bedrijven unieke voordelen, dat is niet nieuw. De beslissing om het ene boven het andere te verkiezen hangt af van individuele doelen, middelen en doelgroepen. De sterktes van een eigen website én sociale media benutten, lijkt de meest doeltreffende keuze voor bedrijven.  

In 2023 voerden we vier verschillende onderzoeken uit. Een overzicht van de onderzoeken: 

  • Marktonderzoek bij .be-domeinnaamhouders via onze eigen registrars. 
  • Onderzoek bij internetgebruikers over domeinnamen, zowel bij ondernemers en een breed publiek in België. 
  • Marktonderzoek door bachelorstudenten van de KULB naar de online aanwezigheid van Belgische bedrijven. 
  • Marktonderzoek door masterstudenten van de VUB naar de motivaties om websites of sociale media te gebruiken, bij startende ondernemers, start-ups en KMO’s. 

 Het doel? Inzichten verkrijgen over het gebruik van websites versus sociale media bij Belgische particulieren en bedrijven.

Je kunt hier ook aanvullende resultaten en inzichten uit marktonderzoek vinden.

Met dit artikel ondersteunen we de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.