Nieuws

Marktonderzoek 2021

11 februari 2022

Naar jaarlijkse gewoonte deed InSites Consulting in opdracht van DNS Belgium een onderzoek naar het internetgebruik van de Belgen, hun vertrouwen in websites, hun kennis van domeinnamen… We vatten de belangrijkste conclusies samen.

In het algemeen gebruiken we het internet om

  • informatie op te zoeken (89%)
  • te shoppen (84%)
  • te communiceren (82%)

Veiligheid en vertrouwen

We zijn ons daarbij redelijk goed bewust van onze veiligheid en privacy maar worden in vergelijking met vorige jaren niet meer of minder waakzaam. Zes op tien Belgen gaan nooit naar pagina's die er onbetrouwbaar uitzien.

Een bedrijfswebsite boezemt Belgen meer vertrouwen in dan een Facebookpagina.

De belangrijkste criteria om een website al dan niet te vertrouwen zijn nog steeds:

  • de domeinnaam
  • de extensie (bv. .be .com .org)
  • de encryptie (https in plaats van http)

Wie al een domeinnaam heeft, blijkt iets gevoeliger voor zijn veiligheid online en bezoekt minder vaak onbetrouwbare websites. Een bedrijfswebsite boezemt alle Belgen meer vertrouwen in dan een Facebookpagina van een bedrijf.

Corona en domeinnamen

46 procent van de respondenten zegt sinds de coronacrisis meer online te communiceren.

Veel mensen die al een domeinnaam hebben, registreerden er nog andere in het voorbije jaar.

Veel domeinnaamhouders registreerden in het voorbije jaar nog een domeinnaam: van 12 procent in 2020 tot maar liefst 39 procent in 2021.

Ze deden dat meer dan voorheen om hun eigen business te promoten en zichtbaarheid te geven (+11% t.o.v. 2020) en om online te verkopen (+9% t.o.v. 2020). Wanneer ze niet onmiddellijk een website maken, blijken ze hun domeinnaam vooral te registreren om er in de toekomst over te kunnen beschikken.

61 procent van de bevraagde domeinnaamhouders gebruikt naast hun website ook sociale media om hun content te delen. Facebook blijft het populairste kanaal (45%) maar een steeds populairder Instagram zit het nauw op de hielen (34%). Op een gedeelde derde plaats staan externe blogkanalen en Twitter.

Ondernemen = domeinnaam registreren

De ondernemingsgezinde Belgen overwegen vaak om op korte termijn een domeinnaam te registreren.

.be geeft een indicatie van locatie en straalt betrouwbaarheid uit.

Prijs blijft een belangrijke drempel voor ondernemende Belgen om een domeinnaam te registreren. Een nieuwe bijkomende reden om dat niet te doen is – misschien door corona – zakelijke onzekerheid:

  • 13 procent geeft aan dat er geen reden meer is om een domeinnaam te registeren.
  • 18 procent zegt dat de toekomst van het ondernemersproject onzeker is.

Een domeinnaam blijkt onlosmakelijk verbonden met het ondernemerschap. Bijna 40 procent van domeinnaamhouders heeft een domeinnaam geregistreerd zodra ze het idee hadden voor een eigen zaak.

Op-en-top Belgisch

62 procent van hen dacht daarbij spontaan aan een .be-domeinnaam. De belangrijkste reden waarom domainnaamhouders voor .be kiezen is omdat een .be-domeinnaam

  • iets zegt over hun locatie (68%)
  • iets zegt over het publiek dat je wil bereiken met je website (52%)
  • iets zegt over het bedrijf of de domeinnaamhouder zelf (33%).

.be is dus onlosmakelijk verbonden met je doelpubliek, de markt waarop je actief bent en het Belgische karakter van je onderneming.

.be en .com blijven toppers

Niet verwonderlijk dus dat .be en .com de meest populaire extensies blijven. Het zijn dé extensies waarmee we spontaan domeinnamen associëren. Bij ondernemingsgezinde Belgen is dat ook zo, maar dit jaar winnen extensies .vlaanderen, .brussels en .jobs aan bekendheid.

We zien ook dat .eu en .org aan populariteit winnen bij domeinnaamhouders. Ze associëren die extensies met begrippen als ‘gemakkelijk te onthouden’, ‘degelijke websites’ en ‘geschikt voor bedrijven’.

De meerderheid van de Belgen is bereid een identificatieproces te doorlopen, wanneer ze een domeinnaam registreren.

Registrant verification

Sinds iets meer dan een jaar controleert DNS Belgium of de gegevens van wie een domeinnaam wil aanvragen, correct zijn. Dat doen we nog voor we een domeinnaam activeren op het internet.

De meerderheid van de bevraagden is bereid een identificatieproces te doorlopen, wanneer ze een domeinnaam registreren. Mensen die zich niet willen identificeren, zijn vooral bezorgd over hun privacy en willen weten welke informatie ze moeten delen om te kunnen beslissen alvorens ze doorgaan met de procedure.