Wat moet ik doen als iemand toegang heeft gekregen tot mijn account?

FAQ

 

Deze FAQ werd beantwoord in samenwerking met TBD.

Is je e-mail, Facebook, Instagram of webshopaccount overgenomen? Heb je plots vreemde berichten verstuurd zien worden in jouw naam? Of kreeg je een melding dat er is ingelogd vanaf een onbekend toestel?

Dan is je account mogelijk gehackt – en dan moet je snel handelen om erger te voorkomen.

 

Wijzig je wachtwoord

Doe dit onmiddellijk. Kies een:

  • sterk wachtwoord dat je nergens anders gebruikt
  • wachtwoord dat je makkelijk onthoudt, of gebruik een  wachtwoordmanager

💡 Tip: Is je wachtwoord al veranderd door de hacker en geraak je niet meer in je account? Probeer dan de ‘wachtwoord vergeten’-functie of neem contact op met de helpdesk van het platform (bijv. Facebook, Gmail, Bol.com…).

Log uit op alle apparaten

Ga naar de beveiligingsinstellingen van je account en kies voor: “Uitloggen op alle toestellen” of “Afmelden op alle sessies”

Zo wordt de hacker meteen buitengesloten.

Controleer je instellingen

Kijk na of de hacker:

  • je e-mailadres of telefoonnummer heeft gewijzigd
  • een ander e-mailadres heeft toegevoegd als “herstelmail”
  • je profielgegevens of wachtwoordmeldingen heeft aangepast

Herstel dit onmiddellijk.

Activeer tweestapsverificatie (2FA)

Zo voeg je een extra beveiligingslaag toe. Bij het inloggen krijg je dan telkens een code, bijvoorbeeld via sms.

💡 Tip: Veel hackers raken niet binnen als 2FA actief is – ook al kennen ze je wachtwoord.

Waarschuw je contacten

Werd er iets verstuurd vanuit jouw naam?

  • Een raar bericht via Messenger?
  • Een betaalverzoek via WhatsApp?
  • Een vreemd mailtje met een link?

Laat je contacten weten dat ze niets mogen openen of aanklikken.

 

Zo kan je anderen helpen:

Veel mensen schrikken als hun account gehackt is – en weten niet goed wat te doen. Dit kun jij doen om hen te helpen:

1. Help bij het beveiligen van hun accounts

  • Stel samen een nieuw wachtwoord in
  • Activeer  tweestapsverificatie
  • Controleer hun beveiligingsinstellingen en herstelinformatie

2. Maak hen weer digitaal zelfzeker

  • Leg uit waarom unieke wachtwoorden belangrijk zijn
  • Toon hoe ze verdachte inlogpogingen kunnen herkennen (bijv. meldingen in Gmail of Facebook)
  • Herinner hen eraan dat dit veel mensen overkomt – en dat je eruit leert

3. Help ook anderen waarschuwen

  • Werd er iets verdachts gestuurd vanuit hun account? Help hen dan om vrienden of familie te informeren

📝 Een goed voorbeeld

  • “Je kreeg misschien een raar bericht van mij – klik er zeker niet op. Mijn account was even gehackt, sorry!”