Duurzaam ondernemen is meer dan ooit een noodzaak en een slimme strategie om je organisatie wendbaarder, aantrekkelijker én toekomstbestendig te maken.
Toch blijkt het voor veel bedrijven een zoektocht. Intussen is er LED-verlichting, fietsen we naar het werk en hebben we groenestroomcontracten. Maar hoe moet het nu verder? Hoe kom je van al die losse initiatieven tot een doorgedreven duurzaamheidsstrategie die verankerd is in je beleid? En hoe hou je het werkbaar?
Om je op weg te helpen, geven we je vijf concrete tips.
1. Breng in kaart wat je al doet
Misschien doe je al meer dan je denkt. Gebruik een framework zoals de SDG’s of ESG-criteria om je bestaande initiatieven in kaart te brengen. Denk aan de zonnepanelen en laadpalen die je plaatste, het project waarmee je je CO2-uitstoot compenseert, of hoe je werk maken van inclusieve werkomgeving.

Bij DNS Belgium gaat maatschappelijk verantwoord ondernemen al lang niet meer alleen over onze ecologische voetafdruk. Goed bestuur is een belangrijk aspect van een duurzame bedrijfsvoering. Door transparant te communiceren, door werk te maken van een inclusief HR-beleid, een gezonde work-life balance, opleidingsmogelijkheden voor onze medewerkers en een organisatie waar ze zich ondersteund voelen, werken we bijvoorbeeld aan de S en de G van ons ESG-framework.
2. Stel realistische doelen op lange termijn
Stel langetermijndoelstellingen en werk met haalbare, meetbare tussentijdse doelen. Denk in jaren, niet in weken - maar wees concreet.
Ook bij DNS Belgium begon het in 2016 met een nulmeting en het inventariseren van wat we al deden. We keken met een bredere blik naar duurzaamheid dan louter onze milieuimpact en we inventariseerden wat we al deden binnen de 17 SDGs.
Dat is al heel wat om mee te beginnen. Maar er is niets mis mee om met kleine, voor de hand liggende acties je milieu-impact te beginnen verkleinen. Het zogenaamde low hanging fruit zorgt ervoor dat je snel stappen vooruit kunt zetten.

Bij ons kaderden zelfs de kleinste acties in een langetermijnstrategie tot 2025 en waren ze verankerd in het beleid van onze organisatie. De tussentijdse doelen die we stelden, maakten dat we achtereenvolgens erkend werden door Voka en UNITAR, het trainings- en onderzoekscentrum van de Verenigde Naties als SDG Pioneer, Champion en Ambassador.
In 2024 actualiseerden we onze duurzaamheidsstrategie en formuleerden we acties en doelstellingen tegen 2030.
3. Betrek medewerkers en partners
Om je doelen te bereiken, moet je op zijn minst je medewerkers meenemen in het duurzaamheidsbad. Betrek hen zoveel mogelijk bij de initiatieven, laat hen zelf met ideeën komen, vraag om feedback bij je acties en strategie… Laat duurzaamheid leven in je organisatie.

Grote ambities verwezenlijk je niet als organisatie alleen. Je moet op je hele waardenketen focussen en dus ook klanten, leveranciers, concullega’s, sectororganisaties... warm maken voor je project.
Bij DNS Belgium nemen we niet alleen onze eigen activiteiten onder de loep, maar ook wat voorafgaat aan onze activiteiten en wat erna gebeurt. Dat doen we bijvoorbeeld door duurzaamheid te stimuleren bij onze toeleveranciers (upstream) en bij onze registrars en de domeinnaamhouders (downstream).
4. Wees transparant, ook over wat beter kan
Een duurzaamheidsbeleid uitwerken en uitvoeren is een werk van lange adem. Een proces van vallen en opstaan. Niet alle acties zullen het succes zijn waarop je gehoopt had. Niet elke actie zal evenveel meetbare resultaten opleveren.
Deel wat je doet, vertel wat werkte en niet werkt en wat je in de toekomst nog wil verbeteren. Dat versterkt je geloofwaardigheid en kan anderen alleen maar op goede weg helpen of inspireren.
We communiceren regelmatig over onze duurzaamheidsinspanningen en -initiatieven. Daarbij stellen we duidelijk wat onze impact is, welke risico’s en opportuniteiten daaraan verbonden zijn en hoe we onze stakeholders daarbij betrekken.

We delen niet alleen onze ervaringen en kennis met de sector, sinds 2017 publiceren we ook jaarlijks een duurzaamheidsverslag.
5. Laat je inspireren door anderen
Kijk hoe collega’s en concurrenten het aanpakken. Zoek naar inspirerende (en ambitieuze) voorbeelden binnen én buiten je sector, en vertaal die naar een plan dat past bij jouw organisatie.
Met .be Sustainable willen we registrars aanmoedigen om zelf duurzame doelen te stellen, maatschappelijk verantwoord te ondernemen en de manier van werken, de processen en het beleid te verduurzamen. We vertellen niet alleen hoe DNS Belgium dat aanpakte, maar delen tips en best practices van registrars vóór registrars.
Verdwaald in het jargon?
Duik je in duurzaamheid, dan bots je al snel op termen als SDG, ESG, CSRD... Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen.
Om je te helpen het overzicht terug te krijgen, duiden we hieronder een aantal van de meest gebruikte duurzaamheidsbegrippen.
MVO: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Dit houdt in dat je je als onderneming bewust bent van je positieve en negatieve impact op maatschappelijk en ecologisch vlak, en dat je verantwoordelijkheid neemt om in je bedrijfsvoering de positieve impact te maximaliseren en de negatieve impact te minimaliseren of volledig weg te werken.
CSR: Corporate Social Responsibility
De Engelstalige variant van MVO.
SDG: Sustainable Development Goals
Sustainable Development Goals zijn 17 doelstellingen rond Duurzame Ontwikkeling, aangenomen door de Verenigde Naties in een akkoord met 193 landen in 2015. Samen vormen ze de Agenda 2030, want de ondertekenende landen engageerden zich om bij te dragen tot het behalen van de doelstellingen tegen 2030.
ESG: environment, social and governance
Waar MVO en CSR eerder doelen op losse, vrijwillige initiatieven, komt ESG vanuit de financiële wereld om investeringsmogelijkheden te kunnen beoordelen op hun duurzaamheidsinspanningen rond Environment (E), Social (S) en Governance (G). ESG is met andere woorden een framework gericht op het meten van de duurzaamheidsprestaties van een organisatie op een hele reeks parameters. Bovenop het maatschappelijk verantwoord ondernemen ligt er bij ESG extra nadruk op het goed bestuur van een organisatie.

CSRD: Corporate Social Responsibility Directive
De Corporate Social Responsibility Directive is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen, op basis van een heel aantal datapunten. Deze worden de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) genoemd, en omvatten parameters over duurzaamheidsacties rond ESG.
VSME: Voluntary Sustainability Reporting Standard for SMEs
Aangezien de CSRD wetgeving best uitgebreid en complex is, voorzag de Europese Commissie een praktisch en haalbaar alternatief, namelijk de Voluntary Reporting Standard for KMO’s (VSME). Het geeft kleinere organisaties de kans om op een gestructureerde manier gegevens over hun duurzaamheidsinspanningen te delen met klanten en leveranciers.
Wij staan klaar om met je mee te denken
Wil je werk maken van duurzaamheid in jouw organisatie, maar weet je niet waar te beginnen? Of heb je een goed voorbeeld dat anderen kan inspireren?
Neem contact op met onze duurzaamheidscoördinator via channel@dnsbelgium.be of spreek je contact bij DNS Belgium aan.
Met dit artikel ondersteunen wij de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

.be Sustainable

Onze duurzaamheidsambities tot 2025
03 maart 2022-
.be Sustainable
Met .be Sustainable wil DNS Belgium een inspirerend voorbeeld zijn voor andere bedrijven en hen motiveren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. -
Onze duurzaamheidsambities tot 2025
03 maart 2022DNS Belgium draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. We tekenden een nieuw duurzaamheidsbeleid uit dat een kader schept voor onze acties tot 2025.