De sociale impact van DNS Belgium kent zes impactdomeinen: Welzijn van eigen medewerkers, diversiteit en inclusie, digitale inclusie, bewustmaking van internetgebruikers over cyberveiligheidsrisico’s, bescherming van de privacy van internetgebruikers en foutieve inhoud voorkomen.
Hieronder volgt een overzicht van onze belangrijkste beleidsmaatregelen en activiteiten op deze gebieden in 2024.
Algemene tewerkstellingscijfers (B8, C5)
*voor een overzicht van de diversiteit van onze medewerkers, zie 2. Diversiteit en Inclusie
Al onze medewerkers (36,9 VTE) zijn vast in dienst en tewerkgesteld in België. In 2024 werkten er ook 5 personen (drie mannen en twee vrouwen; 1,9 VTE) als consultant voor ons, maar zij werkten niet uitsluitend voor onze organisatie.
Verloop en nieuwe aanwervingen
In 2024 verliet één collega onze organisatie, wat neerkomt op een verloop van 2,71%. Hiermee blijven we sterk onder het Belgisch gemiddelde van 17,8% volgens cijfers van Securex. Daarnaast mochten we 3 nieuwe collega’s verwelkomen.
Stagiairs en stageplaatsen
We mochten ook 3 stagiairs verwelkomen binnen DNS Belgium in 2024; twee binnen onze engineering-afdeling en één in communicatie. Hiermee behaalden we onze doelstellingen om jaarlijks minstens twee stageplaatsen aan te bieden. Deze stages bieden jonge talenten de kans om waardevolle ervaring op te doen en bij te dragen aan onze organisatie. Daarnaast begeleidden we ook één masterproef.
1. Welzijn eigen medewerkers (B9, B10, C6, C7)
a. Preventie en welzijn op het werk (B9)
We hebben een toegewijd team dat zich richt op preventie, bestaande uit één preventieadviseur en twee vertrouwenspersonen. In 2024 vonden er geen arbeidsongevallen plaats. De vertrouwenspersonen registreerden één gesprek ter ondersteuning van een medewerker, enkele meer informele ad-hoc babbels met collega’s niet inbegrepen. Daarnaast bieden we ook via Pulso een Employee Assistance Programme (EAP) aan. Dit biedt medewerkers een toegankelijk kanaal om snel en discreet advies of begeleiding te krijgen bij allerhande persoonlijke vragen of moeilijkheden die het persoonlijk welzijn en functioneren in het bedrijf kunnen beïnvloeden. In 2024 werd er geen beroep gedaan op deze dienstverlening.
Gezonde werk-privébalans
DNS Belgium erkent het belang van een gezonde werk-privébalans en biedt flexibele ouderschapsverlofregelingen aan. In 2024 maakten 8 collega’s gebruik van ouderschapsverlof of tijdskrediet.
Medewerkerstevredenheid: welzijn en betrokkenheid
In juni 2024 lanceerden we een medewerkerstevredenheidsenquête om inzicht te krijgen in welzijn, betrokkenheid en tevredenheid. Voor het eerst berekenden we ook een Employee Net Promoter Score (eNPS), die meet in welke mate medewerkers DNS Belgium als werkgever zouden aanbevelen. Verder gingen de vragen over thema’s zoals strategie en besluitvorming, autonomie in het werk, waardering voor bijdragen, samenwerking en diversiteit. Ook communicatie tussen teams, vertrouwen in leidinggevenden en mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei kwamen aan bod. De resultaten geven ons waardevolle inzichten om onze organisatiecultuur te versterken en gerichte acties te ondernemen rond welzijn, ontwikkeling en samenwerking.
b. Professionele en persoonlijke groei (B10)
Het gemiddelde aantal opleidingsuren per werknemer lag in 2024 op 21,68 uur, aanzienlijk onder het streefcijfer van 96 uur of 12 opleidingsdagen per jaar waar elke werknemer recht toe heeft. Dit lage gemiddelde komt deels door onderrapportering, aangezien zelfstudie en leren op de werkvloer niet werden geregistreerd. Mannelijke collega’s volgden gemiddeld 24,37 uur opleiding, vrouwelijke collega’s 13,6 uur. Het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke collega’s kan mogelijks liggen aan het feit dat er meer vrouwelijke collega’s zijn die deeltijds werken – en dus minder werkuren per jaar hebben om te besteden aan opleidingen. Volgend jaar bekijken we om de opleidingsuren in verhouding tot werktijd te analyseren en zoeken we naar manieren om de rapportering accurater te krijgen.
Persoonlijke ondersteuning
Onze Learning & Development consultant voerde in 2024 met 30 medewerkers minimum één persoonlijk gesprek over hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Tijdens deze gesprekken kwamen thema’s aan bod zoals opleidingsnoden, promotietrajecten en coachingsvragen. Op deze manier stimuleren we een cultuur van continue groei en zorgen we dat elke medewerker gericht wordt ondersteund in hun ontwikkelingstraject.
In het kader van mogelijke promotietrajecten liepen er in 2024 persoonlijke ontwikkelingsplannen voor vijf medewerkers. Deze plannen zijn bedoeld om individuele groei en carrièreontwikkeling te bevorderen.
c. Gedragscode en mensenrechtenbeleid (C6, C7)
*deze topics worden afgedekt door ons arbeidsreglement volgens Belgische wetgeving
Gedragscode
DNS Belgium beschikt over een gedragscode, namelijk de Gids voor Ethisch en Duurzaam Gedrag. Deze gids verduidelijkt hoe onze doelstellingen en waarden toegepast worden in het uitvoeren van taken, het nemen van beslissingen en de omgang met klanten, stakeholders en collega’s. We verwachten ook van derden (zoals leveranciers en onderaannemers) dat zij deze principes respecteren.
De gids behandelt onder andere de volgende thema’s:
- Ethische en duurzame werkomgeving
- Vertrouwenwekkende werkomgeving en integere medewerkers
- Veilige en respectvolle werkomgeving
Binnen deze thema’s komen discriminatie en ongevallenpreventie expliciet aan bod. Daarnaast hebben we een arbeidsreglement dat de Belgische wetgeving volgt. Hierdoor zijn onderwerpen zoals kinderarbeid, dwangarbeid en mensenhandel volledig gedekt door wettelijke bepalingen.
Klachtenafhandelingsmechanisme voor eigen personeel
Ons arbeidsreglement voorziet een klachtenafhandelingsmechanisme. Tegelijk moedigen we in onze Gids voor Ethisch en Duurzaam Gedrag iedereen aan om vermoedelijke schendingen of onethisch gedrag vertrouwelijk te melden, zonder angst voor vergelding, bijvoorbeeld via HR, de vertrouwenspersonen, de algemeen directeur of bevoegde overheidsinstanties.
Mensenrechtenbeleid
Bij DNS Belgium geloven we dat de bescherming en bevordering van mensenrechten van cruciaal belang zijn voor een verantwoorde en duurzame bedrijfsvoering. Als beheerder van alle .be-, .vlaanderen en .brussels-domeinnamen erkennen we onze rol en verantwoordelijkheid om de naleving van mensenrechten te waarborgen, met specifieke aandacht voor de rechten op privacy, online veiligheid en vertrouwen van burgers en gebruikers in onze domeinnaamzones. Sinds 2023 heeft onze organisatie een due diligence strategie op vlak van mensenrechten, met als doel om (1) risico’s te ontwaren en beperken, (2) samenwerking met de nodige stakeholders te stimuleren en (3) transparant te rapporteren over geboekte vooruitgang en acties.
Ernstige incidenten met betrekking tot mensenrechten
We zijn niet op de hoogte van enige bevestigde incidenten waarbij eigen werknemers, werknemers in de waardeketen, getroffen gemeenschappen, consumenten of eindgebruikers betrokken zouden zijn.
We verwachten ook dat derden (zoals leveranciers en onderaannemers) onze Gids voor Ethisch en Duurzaam Gedrag volgen en respecteren. Zo kunnen we mogelijke ernstige incidenten met betrekking tot mensenrechten binnen onze waardeketen monitoren en voorkomen.
2. Diversiteit en inclusie (B10, C5)
Onze inspanningen rond diversiteit en inclusie focussen op eerlijke verloning, het bevorderen van diversiteit in onze medewerkersprofielen en het stimuleren van medewerkersbetrokkenheid in onze organisatie.
In 2024 bevestigden we onze inspanningen rond diversiteit en inclusie door de oprichting van een interne Diversity-Equity-Inclusion (DEI) Kring. Met behulp van inclusieve communicatie-experts Hamza Ouamari en Sana Sellami formuleerden we concrete doelstellingen. Het gaat hier onder meer over eerlijke verloning, diverse vertegenwoordiging op elk niveau, het aanpakken van onbewuste vooroordelen en een inclusieve bedrijfscultuur. Deze doelen vormen de basis voor een DEI-strategie, met als volgende stap de ontwikkeling van een DEI-charter. Dit charter werd in december 2024 officieel voorgesteld aan alle medewerkers.
Eerlijke verloning
DNS Belgium valt onder Paritair Comité 335, waar geen CAO van toepassing is. Voor niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen volgen we CAO90. Functies worden eerlijk gewaardeerd via het Hay-classificatiesysteem, met niveaus van Hay 14 tot 22. We ontwikkelden een intern proces dat medewerkers ondersteunt in hun groei naar hogere Hay-niveaus, via duidelijke procedures, assessments en evaluaties. Promotiecriteria zijn gebaseerd op expertise, impact, verantwoordelijkheid en probleemoplossend vermogen.
Alle vaste medewerkers hebben recht op de volgende extralegale voordelen: cafetariaplan, hospitalisatieverzekering, internetvergoeding, maaltijdcheques, ecocheques, nettovergoeding voor thuiswerk, nettovergoeding gsm, groepsverzekering, opleidingsbudget, fietsvergoeding, 32 vakantiedagen per jaar, gratis parkeergelegenheid, mobiliteitsbudget of vergoeding woon-werkverkeer.
We berekenen de loonkloof bij DNS Belgium door de verhouding tussen de jaarlijkse totale verloning van de hoogst betaalde persoon en de mediaan beloning voor alle andere werknemers. Momenteel is de loonkloofverhouding tussen de hoogst betaalde werknemer en andere medewerkers 2,39, wat neerkomt op een procentueel loonverschil van 139%. In 2024 is de loonkloof gedaald tegenover 2023. De verhouding van de loonstijging van de hoogst betaalde medewerker tegenover de mediane stijging voor de rest van het personeel bedraagt momenteel 0,63.
Het procentuele loonverschil tussen vrouwelijke en mannelijke werknemers bedraagt 13,5%. Dat betekent dat mannelijke medewerkers gemiddeld 1,14 keer meer verdienen dan hun vrouwelijke collega’s. Een eerste verklaring daarvoor ligt in het ontbreken van vrouwen op managementniveau.
Diverse vertegenwoordiging op elk niveau
Momenteel zijn er nog geen vrouwen vertegenwoordigd op managementniveau binnen DNS Belgium. Dit komt deels doordat we een kleine vzw zijn met een vlakke structuur en slechts een beperkt aantal -drie- managementfuncties hebben. Tegelijk is het een breder probleem binnen onze sector. We zouden dit echter graag anders zien en zetten daarom bewust in op persoonlijke ontwikkelingstrajecten, zodat meer vrouwen kunnen doorstromen naar leidinggevende rollen.
Aanpakken van onbewuste vooroordelen
De digitale sector kampt nog steeds met hardnekkige, onbewuste vooroordelen over vrouwen in technische functies. Ook bij DNS Belgium merken we dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen het sterkst speelt binnen onze engineeringafdeling: van de 16 engineers zijn er slechts 2 vrouwen. We willen hier verandering in brengen door aandacht te blijven vestigen op het probleem. Dit doen we ook op internationaal niveau. Zo nam onze collega Dulce deel aan een panelgesprek over vrouwen in digital, op uitnodiging van de Europese Commissie, waar best practices werden gedeeld rond het aantrekken en behouden van vrouwen in de sector.
Ik nam deel aan de ‘Women in Digital’-strategie omdat ik het belangrijk vind bij te dragen aan het behoud van vrouwen in de IT sector, door aandacht te vragen voor meer gelijkheid en een betere work-life balance.
![]()
Inclusieve bedrijfscultuur
Een inclusieve bedrijfscultuur is voor DNS Belgium een cultuur die inzet op de betrokkenheid van haar medewerkers. Dit doen we in de eerste plaats door te werken volgens de principes van Sociocratie 3.0 (S3). In 2024 raakt S3 steeds meer ingeburgerd binnen DNS Belgium. Steeds meer teams werken zelfsturend en passen de S3-principes toe in hun dagelijkse werking.
Om medewerkers actief te betrekken bij het HR-beleid, voegden we in 2023 drie personeelsafgevaardigden toe aan ons HR-comité. De selectie gebeurde via het S3-principe van rolselectie. Het comité vergadert om de drie weken, en de verslagen worden gedeeld met alle medewerkers. Zo blijft iedereen op de hoogte van lopende thema’s en beslissingen. Medewerkers kunnen ook feedback geven of bezorgdheden delen. Voor continuïteit en verdere uitbouw van dit overleg bleven de afgevaardigden ook in 2024 aan boord.
Tot slot organiseerden we een strategisch teammoment, waar collega’s tijdens ‘dialoogcirkels’ aan de hand van de S3-principes hun visie konden delen over strategische thema’s zoals domeinnaamgroei, diversiteit & inclusie, en de hernieuwing van onze waarden.
S3 stelt ons in staat om effectiever samen te werken, de betrokkenheid van medewerkers te vergroten en onze besluitvormingsprocessen verder te versterken.
![]()
3. Digitale inclusie
DNS Belgium blijft het probleem van de digitale kloof onder de aandacht brengen. Zo publiceerden we in 2024 de resultaten van het KBS-onderzoek, waaruit blijkt dat 40% van de Belgen tussen 16 en 74 jaar digitaal kwetsbaar is. Het belang van digitale inclusie is met andere woorden onmiskenbaar. DNS Belgium neemt daarom heel wat initiatieven om digitale inclusie in ons land te bevorderen.
a. Digital for Youth
Een van de meest impactvolle manieren waarop DNS Belgium digitale inclusie ondersteunt, is via het initiatief Digital for Youth. In 2019 richtten we samen met Close the Gap, de vzw Digital for Youth op met als doel de digitale uitsluiting bij kansarme jongeren te verkleinen.
Leerlingen werken met laptops van Digital for Youth rond digitale rekenvaardigheden.
In 2024 ondersteunden we Digital for Youth financieel met een donatie van 325.000 euro. Daarnaast zetten diverse collega’s hun competenties in om de organisatie te helpen, en zetten we hun werking regelmatig in de kijker. Dankzij onze bijdrage kon Digital for Youth 123 jongerenorganisaties ondersteunen in België. Hierdoor zijn de digitale vaardigheden van 16.455 jongeren versterkt. Lees hier meer over in hun Impactverslag 2024.
De oprichting van Digital for Youth, samen met Close the Gap, blijft een belangrijke mijlpaal voor DNS Belgium op het vlak van digitale inclusie. Als medebestuurder ben ik trots te zien hoe we concreet impact creëren voor digitaal kwetsbare kinderen en jongeren in België.
![]()
b. Digitale toegankelijkheid
Digitale inclusie betekent voor ons ook dat onze website toegankelijk is voor een zo groot mogelijk publiek zodat iedereen toegang heeft tot een eigen plekje op het internet. We streven ernaar om klare taal te gebruiken en onze site voldoet volledig aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA. DNS Belgium wil hiermee het goede voorbeeld geven in toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
Bij DNS Belgium vinden we dat digitale inclusie ook inhoudt dat domeinnamen betaalbaar moeten zijn voor iedereen. Daarom bieden we onze domeinnamen tegen lage prijzen aan en zorgen we voor transparante communicatie over onze tarieven. Onze doelstelling is onze prijs op een vergelijkbaar niveau te houden met onze buurlanden.
c. Digitale inclusie: een gezamenlijke uitdaging
DNS Belgium is actief binnen het DigitAll-ecosysteem, een coalitie van bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheidsinstanties die zich inzetten voor meer digitale inclusie in België. Eind 2021 ondertekenden we het Charter Digitale Inclusie en verbonden we ons aan negen engagementen om de digitale kloof te dichten. In 2024 zetten we ons verder in om deze missie te ondersteunen door mee te werken aan de ontwikkeling en promotie van de Digital Inclusion by Design Index. We hebben ook actief bijgedragen aan een open brief in nationale pers om de brede aandacht op digitale inclusie te vestigen, en aan een impactmeting van het DigitAll ecosysteem.
Verder is DNS Belgium ook actief binnen de Taskforce Digitale Inclusie, gecoördineerd door Mediawijs, die lokale besturen, publieke instellingen, onderzoeksinstellingen en middenveldorganisaties samenbrengt. Doelstellingen van deze taskforce zijn informatieverspreiding, netwerkversterking, signalisatie van noden, beleidsondersteuning en het formuleren van adviezen rond het digitaal insluiten van kwetsbare groepen.
4. Bewustmaking van internetgebruikers over cyberveiligheidsrisico’s
DNS Belgium vindt het uiterst belangrijk dat internetgebruikers zich goed bewust zijn van hun online veiligheid en van de risico’s en gevaren die het internet en de digitale samenleving met zich meebrengen. Hierbij focussen we op de groepen die het kwetsbaarst zijn online, zoals kinderen, jongeren en ouderen. In 2024 lanceerden we verschillende initiatieven om cyberveiligheid en bewustzijn te bevorderen:
a. Bewustmaking over cyberveiligheidsrisico's voor kinderen en jongeren:
Schaal van M
In samenwerking met Ketnet, Link in de Kabel, Mediaraven, Amai Vlaanderen, JEF en Mediawijs hebben we een cyberveiligheidscomponent toegevoegd aan De Schaal van M, de jaarlijkse zoektocht naar de meest mediawijze klas van Vlaanderen. We voorzagen ook educatief materiaal en informatie die de klassen als inspiratie voor de challenge konden gebruiken. Daarnaast zetelde DNS Belgium in de jury om de mooie en vaak inventieve inzendingen te beoordelen. In het totaal namen er bijna 1.900 klassen in Vlaanderen, zo’n 39.000 leerlingen, deel. DNS Belgium gaf ook nog een prijs aan de runner-up.
5e leerjaar van Sint-Paulus uit Hansbeke is meest mediawijze klas van 2024
Apenstaartjarenonderzoek en Génération2024-onderzoek
Tweejaarlijks peilt het Apenstaartjarenonderzoek naar mediagebruik bij jongeren in Vlaanderen, het Génération2024-onderzoek dit vierjaarlijks bij jongeren in Franstalig België. DNS Belgium ondersteunde de onderzoeken van 2024 zowel financieel als inhoudelijk door de toevoeging van het extra onderzoeksluik rond online veiligheid. Naast een uitbreiding van het kwantitatieve onderzoek, werkten we ook een veldonderzoek uit in samenwerking met Mediaraven en Bibliothèques sans frontières. In totaal werden meer dan 10.000 Belgische kinderen en jongeren bevraagd.
Cybersecurity challenge en Capture The flag UHasselt
We ontwikkelden uitdagingen voor de Capture The Flag challenge van de UHasselt en voor de Cybersecurity Challenge Belgium. DNS Belgium is een van de hoofdsponsors van de Cybersecurity Challenge en ontwikkelde voor de editie van 2024 met 800 deelnemers enkele puzzels en een challenge voor de finale. Zo moesten de studenten op ludieke wijze de werking van het DNS protocol illustreren.
DNS Belgium challenge op de Cybersecurity Challenge Belgium 2024
Promotie van Edubox Cybersecurity in Franstalig België
In 2024 namen we deel aan SETT Namur, de grootste onderwijsbeurs in Franstalig België om de Franstalige Edubox Cybersecurity te promoten.
DNS Belgium op de SETT beurs met de Edubox Cybersecurity
Samenwerking Universiteit Namen en IBM rond Service Design en Innovatie rond cybersecurity
Voor het tweede jaar op rij werkte DNS Belgium samen met de Universiteit van Namen en IBM om de masterstudenten Engineering en Management Sciences uit te dagen hoe je voor verschillende leeftijdsgroepen gerichte sensibiliseringsacties kan ontwikkelen rond online veiligheid. DNS Belgium begeleidde de studenten o.a. met gastlessen rond cybercrime en digitaal inclusief design.
Kennisdeling rond cyberawareness voor jongeren en kinderen
DNS Belgium tracht steeds haar expertise rond cyberawareness voor kinderen en jongeren te delen door verschillende initiatieven van partners te ondersteunen. Zo werkten we in 2024 mee aan het boek ‘Mijn Smartphone luistert mij af en 22 andere mythes’ van Mediawijs. Daarnaast namen we ook deel aan een aflevering van de Cyber Talk Podcast over het Digitaal Welzijn van Kinderen - Veilig en Gelukkig online.
Cyberveiligheidscampagnes voor jongeren
Uiteraard blijven cyberveiligheidstopics voor jongeren en kinderen een vast onderdeel van de communicatie van DNS Belgium op onze website en sociale media. Zo blijven we met de websitepagina van onze grootschalige cyberveiligheidscampagne voor jongeren ‘Safe not Sorry’ en de bijhorende TikTok video’s een breed publiek bereiken. Als kers op de taart, werd de campagne in 2024 bekroond met een BOCA (Best of Content Award) voor ‘best use of influencers’ en ‘best use of social media’.
Safe not Sorry campagne bekroond met twee BOCA's
b. Bewustmaking over cyberveiligheidsrisico's voor 65-plussers:
Onderzoek naar online gedrag 65-plussers
Om onze inspanningen rond online veiligheid naar 65-plussers toe zo effectief mogelijk te maken, voerden we een kwalitatief onderzoek uit om inzicht te krijgen in hoe de heel diverse groep 65-plussers met het internet omgaat.
Wat doen 65-plussers op het internet, welke kanalen bezoeken ze, waar lopen ze tegenaan, wanneer voelen ze zich onveilig of onzeker, waar en door wie willen ze zich laten helpen, wat verstaan ze onder internetfraude, zijn ze er al het slachtoffer van geworden...? Door te antwoorden op deze vragen, zullen we hen gerichter kunnen helpen.
![]()
5. Bescherming van de privacy van internetgebruikers
a. Edubox Privacy
Na het grote succes van de Edubox Cybersecurity, zette DNS Belgium in 2024 haar schouders onder de ontwikkeling van een nieuwe Edubox rond het thema Data en Privacy. Dit educatieve lespakket tracht jongeren aan te zetten om bewuster om te gaan met persoonsgegevens. Zo leren ze meer over hoe gegevens verzameld worden, wat ermee gedaan wordt en hoe ze een beter evenwicht kunnen vinden tussen wat wel en niet te delen online. Na de lancering in maart 2024, werd de Edubox datzelfde jaar al 2147 keer bezocht. Volgens cijfers van de VRT zou de Edubox op die manier naar schatting 5.400 leerlingen hebben bereikt.
VRT Edubox Data en Privacy
b. Samenwerking met Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA)
Sinds 2020 heeft DNS Belgium een samenwerking met de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) die onder meer toeziet op het naleven van de GDPR-wetgeving in België. Concreet houdt dit in dat de GBA ons via een ‘Notice & Action-procedure’ op de hoogte kan brengen (notice) wanneer zij inbreuken op de GDPR-wetgeving vaststellen op een .be-domein. Wij starten vervolgens een inbreukprocedure tegen de domeinnaamhouder en leiden bezoekers aan het webadres om naar een waarschuwingspagina (action). Dit uiteraard slechts bij zware of herhaaldelijke inbreuken en als laatste redmiddel. In 2024 ontvingen we geen melding van de GBA over privacy-inbreuken in de .be-zone.
Via deze samenwerking behoeden we mee de privacy van de Belgische internetgebruiker en beschermen we hen tegen cybercriminaliteit, waaronder ook het misbruik van persoonsgegevens.
6. Foutieve inhoud tegengaan online
Een vrij recente en terechte bezorgdheid van internetgebruikers gaat over foutieve inhoud op het internet; denk daarbij bv. aan fake news. Vanuit DNS Belgium delen we deze bezorgdheid en volgen we bijgevolg maatschappelijke én juridische ontwikkelingen op de voet en onderzoeken we of we een beleid moeten en kunnen uitwerken rond fake news en foutieve inhoud op het internet. Zo wisselden we in 2024 informatie en ervaringen uit met andere Europese registries binnen CENTR over de mogelijke rol van ccTLDs in de strijd tegen foutieve inhoud online. Ook sensibiliseerden we hostingpartijen en online service providers over de Digital Services Act die in februari 2024 in werking trad en o.a. ook maatregelen tegen de verspreiding van illegale inhoud en desinformatie omvat.