Veilig online winkelen

Zo winkel je veilig en vermijd je nep webshops 

Volg deze zes gouden regels om veilig online te winkelen: 

1.  Werk enkel met websites die je kent 

Het veiligste is nog altijd je aankopen te verrichten bij vertrouwde adressen. Dus: 

  • Tik zelf het adres in van de webwinkel in je browser .  

  • Klik niet op een link in een mail. Controleer eerst het achterliggende adres. Beweeg daarvoor je cursor over de link. Het adres zal in een pop-up verschijnen. 

  • Klik niet op advertenties die afkomstig lijken van een bekende webwinkel en waarin bekende Belgen producten aanprijzen.  

  • Pas ook op voor advertenties bij de resultaten van de zoekmachine, te herkennen aan 'ADV' naast de link. Ook die zijn vaak misleidend. 

  • Klik je toch een link in een mail of advertentie aan, controleer dan altijd de URL van de website waarheen je gevoerd wordt. Kijk goed naar het webadres in de adresbalk van je browser. Let op voor verkeerde spelling zoals AMAZ0N (een nul in plaats van een O), cooIblue (een hoofdletter I (i) in plaats van een L), of een verkeerde domeinextensie (bol.net in plaats van bol.com bijvoorbeeld). 

 

2.  Onderzoek een nieuwe winkel 

Je vindt het artikel bij een nieuwe webwinkel. Maar je weet niet zeker of die betrouwbaar is? Zet dan je speurneustalent aan het werk: 

  • Een betrouwbare winkel vermeldt duidelijk contactgegevens, fysieke locatie, btw-nummer

  • Is het een Belgische aanbieder? Controleer bij de Kruispuntbank voor Belgische ondernemingen (KBO) of het vermelde btw-nummer wel degelijk toebehoort aan dit bedrijf. Of doe de test bij de Webshop Check

  • Is het een aanbieder uit een ander Europees land? Zoek de onderneming op in het Ondernemingsregister van de EU

  • Bekijk ook de voorwaarden voor verzending en terugname van bestellingen. 

  • Bezoek de social media-accounts van de zaak. Reageert de webwinkel op klachten? 

  • Controleer de reputatie van de winkel. Lees de reviews op de website, al kan je je hier best niet alleen op baseren. Of voer de naam van de webwinkel in Google in, om eventuele negatieve commentaren te vinden. 

  • Heeft de webwinkel een keurmerk van BeCommerce (België en Luxemburg) of Stichting Thuiswinkel (Nederland)? Dit mag je vertrouwen versterken. 

  • Kloppen de teksten? Fraudeurs halen (Engelse) teksten vaak door vertaalmachines zodat je kromme zinnen krijgt.  

3.  Geen slotje, geen aankoop 

Een betrouwbare webwinkel zorgt ervoor dat jij in alle veiligheid kan aankopen, via een beveiligde https-verbinding. 

  • Een https:// verbinding herken je aan het gesloten slot links naast de adresbalk

  • Vul nooit vertrouwelijke gegevens zoals naam en wachtwoord in op een website zonder beveiligde verbinding. En zeker en vast niet de gegevens van je kredietkaart

  • Geef ook niet té veel gegevens, enkel dat wat de winkel nodig heeft om jou je pakje op te sturen. Er is geen enkele reden waarom een webwinkel bijvoorbeeld jouw rijksregisternummer zou vragen. 

4.  Verzorg ook aan jouw kant de veiligheid 

Ook jij kan veel doen om het winkelen veiliger te maken: 

  • Maak geen gebruik van onbeschermde publieke Wi-Fi netwerken in bijvoorbeeld coffeeshops, de luchthaven, …. Anderen kunnen dan jouw communicatie afluisteren, en je mails of wachtwoorden onderscheppen. Gebruik zoveel mogelijk het mobiele netwerk van je operator.   

  • Moet je toch gebruik maken van een publiek Wi-Fi netwerk, werk dan met een (Virtual Private Network). Dat is een soort digitale tunnel waar jouw internetverkeer doorheen gaat. Het is dan niet zichtbaar voor anderen. Een VPN -account maak je aan bij een provider en is betalend. Informeer op voorhand over de verschillende mogelijkheden en prijzen.  

  • Gebruik sterke wachtwoorden. De regel is: als jij het gemakkelijk kunt onthouden, kunnen criminelen je wachtwoord gemakkelijk kraken. 

  • Werk bij voorkeur met een wachtwoord-manager. Die creëert aparte, moeilijk te kraken wachtwoorden voor elke site die jij bezoekt. Je moet maar één keer het hoofdwachtwoord invullen op je desktop-browser, je smartphone of tablet. Vervolgens vult de tool op elke site automatisch je inlog en wachtwoord invullen. Lees meer over het belang van een goed paswoord

  • Maak voor elke website of elke account een ander wachtwoord aan.  

  • Zorg dat jouw computer altijd up-to-date is. Installeer onmiddellijk beveiligingsupdates van je browser, mail- of andere programma's zodra zij uitkomen. 

  • Geloof niet in sprookjes: producten die aangeboden worden aan on-ge-loof-lij-ke prijzen, zijn meestal ook ongelooflijk. De prijzen van het product vergelijken met andere websites, dat is gezond. Maar pas op voor websites waar het product aan een bodemprijs aangeboden wordt. Wellicht is het product niet in voorraad, wil de fraudeur enkel jouw gegevens (en geld!) in handen te krijgen. 

 

5.  Extra maatregelen om veilig te betalen 

Wanneer je betaalt met een kredietkaart, dan heeft dit soms een voordeel. In sommige gevallen zal je frauduleuze aanrekeningen op je kaart niet moeten betalen. Nadeel is dat iedereen, die jouw kredietkaartnummer (en de veiligheidscode) kent, in jouw naam aankopen kan doen. Probeer volgende alternatieven: 

  • Werk met een virtuele kredietkaart. Bij o.a. De Post kan je een tijdelijke kredietkaart aankopen, voor een bepaald bedrag. Of koop in de buurtwinkel een betaalkaart voor webdiensten zoals iTunes, Amazon, YouTube enz. Zo komt de webwinkel jouw echte kredietkaartgegevens nooit te weten. 

  • Veel winkels hebben hun eigen app voor de smartphone. In de app kan je niet alleen winkelen, maar ook veilig betalen, zonder dat je naar de website moet surfen. 

  • Apple Pay maakt voor elke aankoop een eenmalige authenticatiecode aan. Zo moet jij jouw kredietgegevens niet aan de winkel geven. Veel webwinkels aanvaarden ook Google Pay wanneer je mobiel surft. 

  • Werk je toch met je kredietkaart, wacht dan niet tot je maandelijkse afrekening om alles na te kijken. Volg regelmatig (wekelijks) op welke betalingen er van je rekening geboekt worden.

Wees extra wantrouwig wanneer de webwinkel de klassieke manieren van betalen niet aanbiedt (Kredietkaart, Bancontact, PayPal, …) en om betaling op voorhand vraagt! 

6.  En wat als het fout gaat? 

Soms kan het toch mislopen. Je hebt een pakje besteld en betaald, maar nooit ontvangen. Wat nu? 

  • Bewaar alle orderbevestigingen op een centrale plek. Je hebt die gegevens nodig. Want daarmee kan jouw kredietkaartmaatschappij jouw klacht onderzoeken. 

  • Contacteer de webwinkel en leg je klacht voor. Krijg je niet meteen reactie op je e-mail, neem dan telefonisch contact op - een persoonlijk gesprek helpt altijd.  

  • Kijk op de sociale media of de webwinkel klachten via deze weg behandelt. Is dat het geval, leg dan je klacht voor. Maar hou het netjes, een scheldpartij helpt niemand vooruit!  

  • Ben je op een valse verkoper gevallen, dien klacht in bij de bevoegde diensten

  • Laat ook een review achter op de website, om andere gebruikers te waarschuwen. 

Een gezonde dosis wantrouwen bij het online winkelen kan geen kwaad. Maar laat dat je plezier bij het online winkelen niet vergallen. Happy shopping!

Neppe webwinkels en dropshipping